O nas

01

Cele i zadania

Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie powstało w 1990 roku jako stowarzyszenie działające w obszarze wytwarzania energii elektrycznej.

Aktualnie Towarzystwo zrzesza:

  • 159 osób o charakterze członków zwyczajnych, mających duży dorobek menedżerski lub zawodowy,
  • 12 spółek wytwórczych o charakterze członków wspierających, o łącznej mocy zainstalowanej przekraczającej 25 000 MW.

Głównymi celami Towarzystwa są:

  • zapewnienie racjonalnego wykorzystania istniejącego potencjału wytwórczego elektrowni,
  • współdziałanie z przemysłem energetycznym w celu inicjowania postępu technicznego w elektroenergetyce,
  • wprowadzanie do polityki gospodarczej nowoczesnych zasad analiz ekonomicznych i technicznych, inicjowanie wzorcowych opracowań,
  • prowadzenie analiz w zakresie zmian organizacyjnych oraz rozwoju elektroenergetyki krajowej ze szczególnym uwzględnieniem sektora wytwarzania energii elektrycznej,
  • współudział w tworzeniu przepisów prawnych w dziedzinie elektroenergetyki,
  • prezentowanie stanowiska elektrowni systemowych wobec władz centralnych kraju,
  • szkolenia kadr ekonomicznych i technicznych elektrowni i ich promocja, współdziałanie z elektrowniami,
  • organizacjami gospodarczymi i urzędami centralnymi w dziedzinie ochrony środowiska.

Swoje cele Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie realizuje wykorzystując wiele form działania w tym:

  • organizowanie narad, konferencji i sympozjów umożliwiających wymianę poglądów środowisk kierowniczych i naukowych związanych z wytwarzaniem i gospodarką energią elektryczną,
  • opracowywanie z własnych środków kierunkowych analiz, programów lub przepisów prawnych dotyczących elektroenergetyki, a w szczególności elektrowni,
  • współdziałanie z organizacjami gospodarczymi krajów wolnego rynku oraz firmami produkującymi nowoczesne urządzenia w celu zapoznania się z doświadczeniami oraz uzyskanymi efektami ekonomicznymi i technicznymi. Organizowanie wyjazdów technicznych oraz szkoleń za granicą dla specjalistów z elektrowni, opracowywanie w grupach specjalistów z elektrowni tematów ekonomicznych, prawnych i technicznych oraz zapewnienie udziału tych grup w pracach organów powoływanych przez urzędy centralne lub organizacje gospodarcze,
  • delegowanie przedstawicieli Towarzystwa do rad nadzorczych, stałych organów opiniodawczych ministerstw, organizacji stowarzyszeniowych, których działalność związana jest z problematyką wytwarzania energii elektrycznej,
  • współpraca przy wdrażaniu nowych dyrektyw Unii Europejskiej.

Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie dążąc do jak najpełniejszego zrealizowania swoich zadań statutowych otwarte jest na nowe propozycje i inicjatywy.

02

Historia

2023

Powołanie przez MKiŚ  grupy ds. komunikacji społecznej w ramach Zespołu CCS – przedstawienie wyników grupy roboczej TGPE ds. komunikacji społecznej CCS

Współorganizacja IX Konferencji Technicznej „Utrzymanie Ruchu – diagnostyka, remonty, modernizacje”

Nawiązanie współpracy między VGBE i TGPE, podpisanie Memorandum of Understanding, organizacja warsztatów z przedstawicielami VGBE i GIG w Warszawie.

Udział w Konferencji Stron Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej MKiŚ

CCS

Udział w Seminarium AGH „Transport i składowanie CO2 oraz diagnoza technologii CCUS w Polsce

Udział w projekcie „Strategia rozwoju technologii wychwytu, transportu, utylizacji i składowania CO2 w Polsce oraz Pilotaż Polskiego Klastra CCUS(CCUS.pl)

– Spotkanie z UDT  w siedzibie TGPE – omówienie propozycji zaproponowanej metodologii oceny stanu majątku wytwórczego

2022

Gospodarka o Obiegu Zamkniętym i gospodarka odpadami
zakończono prace nad Rozporządzeniem w sprawie wymagań w zakresie utraty statusu odpadów przez niektóre UPS. Rozporządzenie weszło w życie, bez negatywnego wpływu na działalność Członków TGPE.

Przepisy specjalne związane z kryzysem na rynku gazu
wypracowano rozwiązanie legislacyjne, które w sytuacjach kryzysowych – braku zaopatrzenia w gaz i w efekcie w substancje niezbędne do odazotowania spalin – umożliwiłoby funkcjonowanie węglowych jednostek wytwórczych bez konieczności dotrzymywania wymagań emisyjnych wynikających z regulacji krajowych i wspólnotowych. Rozwiązanie było konsultowane z Komisją Europejską i weszło w życie. Finalnie rozwiązanie nie było wykorzystane, udało się zapewnić ciągłość dostaw i produkcji.

Kampania edukacyjno-informacyjna („Projekt Edukacyjny”)

Projekt był realizowany z inicjatywy kilku członków wspierających Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie. W dniach 24 stycznia – 28 lutego 2022 roku  przeprowadzono Projekt Edukacyjny, który miał na celu poinformowanie społeczeństwa o strukturze kosztów produkcji energii elektrycznej w Polsce.  Jednym z elementów projektu  było zasygnalizowanie wpływu polityki klimatycznej Unii Europejskiej na koszty wytwarzania energii.

CCS

Kontynuacja i zakończenie prac na wykonaniem „Studium techniczno-ekonomicznego  dla wychwytu i składowania CO²”

Przedstawienie raportu Studium techniczno-ekonomicznego dla wychwytu i składowania CO2.

Zakończenie wyboru i uruchomienie stypendium TGPE im. Franciszka Pchełki na wydziale MEiL Politechniki Warszawskiej.

Podpisanie listu intencyjnego z Politechniką Łódzką w sprawie współpracy  w zakresie źródeł odnawialnych, prac badawczo rozwojowych

Podpisanie porozumienia o współpracy promocyjno-organizacyjnej z Nowa Energia

Zakończenie Programu 200+

2019 - 2021

Regulacje rynkowe
Koordynacja i udział w pracach analitycznych i legislacyjnych związanych z modelem tzw. scarcity pricing i węzłowym modelem rynku bilansującego, uwzględniających wybrane regulacje pakietu zimowego i postanowienia Decyzji KE zatwierdzającej polski rynek mocy.

Rynek mocy

Opracowanie koncepcji rynku wtórnego i przygotowanie projektu nowelizacji ustawy uwzględniającej decyzje KE oraz zapewniającej wdrożenie standardu emisyjności 550/350;

Wdrożenie nowej dyrektywy ETS EU
Koordynacja i udział w pracach związanych z wdrażaniem nowych zasad znowelizowanej dyrektywy o handlu emisjami, w tym zasad funkcjonowania Funduszu Modernizacyjnego

 

Rozwój źródeł gazowych – badanie uwarunkowań

Koordynacja i udział w pracach analitycznych i legislacyjnych zapewniających zmiany na rynku gazu ziemnego, umożliwiające rozwój źródeł gazowych, w tym w szczególności o charakterze interwencyjnym.

Wdrażanie kodeksów sieciowych

Monitorowanie i udział w konsultacjach regulacji związanych z wdrażaniem kodeksów sieciowych poprzez zmiany IRiESP

Polityka energetyczna i Zintegrowany Krajowy Plan Energii i Klimatu

Udział w konsultacjach projektu polityki energetycznej PEP 2040 oraz koordynacja projektów wdrożeniowych, Zintegrowanego Krajowego Planu Energii i Klimatu w kontekście miejsca i roli wytwarzania konwencjonalnego w miksie energetycznym, Strategii energetycznej 2050 opublikowanej przez KE – „Czysta planeta dla wszystkich”.

Konkluzje BAT

Udział w posiedzeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dot. skargi Polski na Konkluzje BAT. Polska wygrała z Komisją Europejską.

Program 200+

Współpraca z NCBiR w przygotowaniu i wdrożeniu programu modernizacji bloków klasy 200MW i przystosowanie ich do pracy w systemie regulacyjnym poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii, jako Doradca Techniczny dla NCBiR.

 

Nowelizacja ustawy o odpadach

Intensywne działania dot. odwrócenia negatywnych skutków wprowadzenia zmian tzw. przeciwpożarowych w gospodarowaniu odpadami.

Projekt finansowany z Funduszu Badawczego Węgla i Stali

Zbadanie i usystematyzowanie możliwości ponownego wykorzystania infrastruktury elektrowni węglowych w procesie wycofywania z działalności. W 2019 r. działania koncentrowały się głównie na formalnej weryfikacji członków konsorcjum uczestniczących w projekcie przez służby KE.

Regulacje/Postulaty związane z wprowadzeniem stanu epidemii COVID – 19
Koordynacja prac związanych ze zgłaszaniem postulatów dotyczących wprowadzenie szczególnych rozwiązań na okres epidemii (m.in. rekompensata finansowa wyrównująca straty  ORM, wsparcia w formie gwarancji SP jako zabezpieczenia w zakresie rozliczeń z IRGiT oraz w zakresie handlu uprawnieniami do emisji CO2; zawieszenie na okres pandemii lub przedłużenie terminów w odniesieniu do obowiązków sprawozdawczych wynikających z regulacji środowiskowych).

Niepewności pomiarowe
Inicjacja działań legislacyjnych związanych z uwzględnianiem niepewności pomiarowych.

Wodór

Spotkanie z Ministerstwem Klimatu w sprawie Partnerstwa Wodorowego. Podpisanie porozumienia.  

CCS 

Na wniosek TGPE powołanie Zespołu do spraw rozwoju technologii wychwytu, składowania i wykorzystania CO2

TGPE  wyłoniło w drodze przetargu Wykonawcę   „Studium   techniczno-ekonomicznego dla wychwytu i składowania CO2”,  – wybór  AGH jako lidera konsorcjum

Biomasa 

Spotkanie przedstawicieli: MKiŚ, TGPE, IGCP, PRP na temat wykorzystania biomasy w energetyce i ciepłownictwie – na bazie doświadczeń Elektrowni Połaniec.

2018
  • Koordynacja Pakietu Zimowego Koordynacja procesu uzgadniania stanowisk i wsparcia ME w procesie legislacyjnym Pakietu Zimowego – poprzez zaangażowanie Wykonawcy i Zespołów Roboczych TGPE w obszarach:
    • poprawy efektywności energetycznej
    • rozwoju OZE
    • zmiany zasad funkcjonowania europejskiego rynku energii elektrycznej 
    • zarządzania unią energetyczną
  • Rynek Mocy ustawa o rynku mocy, rozporządzenia wykonawcze, regulamin Rynku Mocy

Udział w pracach konsultacyjnych  Regulaminu Rynku Mocy i rozporządzeń wykonawczych, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • konsolidacji dopuszczalnej pomocy publicznej i algorytmu rozliczania pomocy publicznej;
  • wzorca umowy mocowej;
  • przeprowadzenia aukcji testowej
  • Nowy model rynku energii
    Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania wyboru wykonawcy opracowania koncepcji nowego modelu rynku energii uwzględniającego model cen węzłowych oraz regulacje rynkowego pakietu zimowego oraz postanowienia w Decyzji KE zatwierdzającej polski rynek mocy 
  • Mechanizmy kompensacyjne w handlu uprawnieniami do emisji CO2 Opracowanie analizy porównawczej mechanizmów kompensacyjnych ( derogacje i Fundusz Modernizacyjny)  oraz listy projektów kwalifikujących się do wsparcia poprzez derogacje i fundusz modernizacyjny 
  • Konkluzje BAT
    Wsparcie merytoryczne Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Energii i KOBiZE w przygotowaniu skargi Rządu RP. 
  • Program 200+
    Współpraca z NCBiR w przygotowaniu i wdrożeniu programu modernizacji bloków klasy 200MW i przystosowanie ich do pracy w systemie regulacyjnym poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii, jako Doradca Techniczny dla NCBiR.
  • Nowelizacja Ustawy OZE
    biomasa ograniczenia, aukcje OZE Działania związane ze zmianami przepisów dot. biomasy i nowelizacją ustawy OZE.
  • Nowelizacja ustawy o odpadach
    Intensywne działania dot. odwrócenia negatywnych skutków wprowadzenia zmian tzw. przeciwpożarowych w gospodarowaniu odpadami 
  • Opiniowanie projektu nowych regulacji
    Udział jako reprezentacja wytwórców /z uczestnictwem przedstawicieli członków TGPE/ w konsultacjach wprowadzających nowe regulacje
2015 - 2017
  • Prace nad aktualizacją zasad IRiESP w zakresie ORM 
  • W dniu 26 października 2015 opublikowane zostało na stronach TGPE i CIRE Stanowisko TGPE w sprawie rynku mocy i innych mechanizmów wspierających bezpieczeństwo zaopatrzenia odbiorców w energię elektryczną. Celem publikacji tego Stanowiska oraz udostepnienia Streszczenia kierunkowego z prac zleconych nad rynkami mocy, było przedstawienie uwarunkowań rynkowych funkcjonowania elektrowni konwencjonalnych, wyzwań modernizacyjnych i inwestycyjnych związanych z polityką ochrony klimatu i środowiska a przede wszystkim podkreślenie potrzeby zmian i mechanizmów pokrywających koszty związane z bezpieczeństwem dostarczania energii i generujących impulsy inwestycyjne. 
  • Wyrażenie wstępnej zgody na zlecenie wykonania projektu pod roboczym tytułem „Nowy model Regulacyjnych Usług Systemowych w Polsce
  • Udział w pracach ekspertów przygotowujących rewizję BREF LCP

 

Koordynacja Pakietu Zimowego

Koordynacja procesu uzgadniania stanowisk i wsparcia ME w procesie legislacyjnym Pakietu Zimowego – poprzez zaangażowanie Wykonawcy i Zespołów Roboczych TGPE

Rynek Mocy
Wsparcie analityczne ME w procesie legislacyjnym ustawy o rynku mocy oraz działania w zakresie przygotowania poprawek do projektu Ustawy i konsultacje ich zasadności dla Wytwórców

Audyt energetyczny
Opracowanie wspólnego dla elektrowni/elektrociepłowni/kopalń wchodzących w skład grup kapitałowych, standardowego zakresu audytu energetycznego i uzgodnienia tego standardu z URE i Ministerstwem Energii

Publikacja Konkluzje BAT
Przygotowanie analizy danych zebranych w procesie tworzenia BAT w celu identyfikacji błędów i nieprawidłowości, które posłużyły w formułowaniu skargi do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wsparcie merytoryczne dla MŚ i KOBiZE. 2. Przygotowanie szkoleń dla sektora i administracji samorządowej i rządowej mających na celu sprawniejsze umożliwienie uzyskiwania odstępstw od wymagań BAT. Szkolenia w  23-24.10. Czeladzi dla województw południowych i 20-21.11.w Warszawie dla pozostałych województw,

Program 200+
Współpraca z NCBiR w przygotowaniu i wdrożeniu programu modernizacji bloków klasy 200MW i przystosowanie ich do pracy w systemie regulacyjnym poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii, jako Doradca Techniczny dla NCBiR.

Aktualizacja IRiESP
Działania na rzecz utrzymania aktualnych regulacji dot ORM i IRZ oraz  na rzecz zwiększenia budżetu na ten cel

Nowelizacja Ustawy OZE
biomasa ograniczenia, aukcje OZE Działania związane ze zmianami przepisów dot. biomasy, udziału biomasy lokalnej/rolniczej. Skierowano prośbę do Prezesa URE w sprawie interpretacji przepisów dot. Stopnia Wykorzystania Mocy Zainstalowanej i innych.

Rozporządzenia systemowe Ministra Energii
Działania na rzecz pokrycia zwiększonych kosztów świadczonych usług systemowych z powodu niestabilnej pracy bloków 

Aktywne uczestnictwo w procesie legislacji Ustawy Prawo wodne /ryzyko TGPE/

Na etapie prac legislacyjnych TGPE wystosowało stanowisko, wskazując na błędy w ustawie oraz wynikające z nich olbrzymie koszty. Jednocześnie ściśle współpracowano z Ministerstwem Energii, tak aby na etapie rządowym i parlamentarnym ustawa została poprawiona a koszty ograniczone. Część naszych propozycji została uwzględniona w projekcie. Finalne stawki opłat obowiązujące od 1 stycznia 2018r. zostaną określone w rozporządzeniu Rady Ministrów. 

Taryfa antysmogowa
przedstawienie projektu Współdziałanie na rzecz inicjatywy wykorzystania energii elektrycznej dla ciepła dla ograniczenia niskiej emisji w wytypowanych regionach i dla wytypowanych grup odbiorców.

Opiniowanie projektu nowych regulacji
Udział jako reprezentacja wytwórców /z uczestnictwem przedstawicieli członków TGPE/ w konsultacjach wprowadzających nowe regulacje 

Południowo – Zachodni Klaster Energii
Udzielenie wsparcia merytorycznego i  rekomendacji wdrożenia do polskiego porządku prawnego wspólnie wypracowanych rozwiązań z Południowo – Zachodnim Klastrem Energii, w szczególności rozwiązań dla systemowych wytwórców energii będących Partnerem porozumień klastrowych. Zachęcenie do udziału w Klastrze Polit. Warszawskiej i Wrocławskiej oraz NAPE

Norma na gips syntetyczny
Podjęcie negocjacji w celu wycofania decyzji o wprowadzeniu normy na gips syntetyczny przygotowywanej przez PSG i publikacji w katalogu PKN. 

Publikacja nowych norm związanych z dokonywaniem pomiarów emisji
Interwencja u Ministra Środowiska i GIOŚ wskazująca, że publikacja norm spowodowała brak możliwości realizacji obowiązków pomiarowych, co w połączeniu z pismem GIOŚ skierowanym do Wojewódzkich IOŚ oznaczałoby nałożenie kar.

03

Członkowie wspierający

PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A.

ul. Węglowa 5,
97-400 Bełchatów

tel.: 44 737 73 00
fax: 44 737 73 01

kancelaria.giek@gkpge.pl

Elektrociepłownia Stalowa Wola S.A.

ul. Energetyków 13,
37-450 Stalowa Wola

tel Sekretariat: 15 825 22 00

kontakt@ec-sw.pl

Fortum

ul. Antoniego Słonimskiego 1A,
50-304 Wrocław

tel 71 340 55 55

cok@fortum.com

ORLEN S.A.

ul. Chemików 7
09-411 Płock

tel.: 24 256 00 00

Tauron Wytwarzanie S.A.

ul. Promienna 51
43-603 Jaworzno

tel +48 32 467 20 00
fax +48 32 467 21 02

tauron-wytwarzanie@tauron-wytwarzanie.pl

Enea Wytwarzanie Sp. z o.o.

siedziba w Świerżach Górnych
26-900 Kozienice 1

tel. (48) 614 24 14
fax (48) 614 35 16

biuro@enea.pl

Enea Elektrownia Połaniec S.A.

Zawada 26
28-230 Połaniec

tel (15) 865 68 01
fax (15) 865 66 8

Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A.

ul. Kazimierska 45
62-510 Konin

tel (63) 247 30 00
fax (63) 247 30 30

zepak@zepak.com.pl

Energa Elektrownie Ostrołęka S.A.

ul. Elektryczna 5
07-401 Ostrołęka

tel centr. (29) 766 22 00
fax (29) 769 11 45

eeo@energa.pl

CEZ Chorzów S.A.

ul. M. Skłodowskiej-Curie 30
41-503 Chorzów

tel. centr. (32) 771 40 01
fax (32) 771 40 20

sekretariat.chorzow@cezpolska.pl

ORLEN TERMIKA S.A.

ul. Modlińska 15
03-216 Warszawa

tel (22) 587 49 00

info@termika.pgnig.pl

Polenergia Elektrociepłownia Nowa Sarzyna Sp. z o.o.

ul. ks. J. Popiełuszki 2
37-310 Nowa Sarzyna

tel. (48) 172 405 000
fax (48) 172 411 196

ens@ens.pl

04

Statut stowarzyszenia

Rozdział I Nazwa, teren działania, siedziba I charakter prawny

§ 1

  1. Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie zwane dalej „Towarzystwem” lub „TGPE” jest stowarzyszeniem w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach i posiada osobowość prawną.
  2. Towarzystwo w kontaktach z podmiotami zagranicznymi może używać nazwy „Polish Power Plants Association”.

§ 2

Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą władz jest miasto Warszawa.

§ 3

Towarzystwo może być członkiem krajowych oraz międzynarodowych zrzeszeń i organizacji o tym samym lub podobnym zakresie działania.

Rozdział II Cele I sposoby ich realizacji

§ 4

Celem Towarzystwa jest:

  1. Podejmowanie działań na rzecz wszechstronnego rozwoju oraz racjonalnego wykorzystania urządzeń wytwarzających energię elektryczną.
  2. Inicjowanie, propagowanie i wykorzystywanie postępu technicznego w przemyśle energetycznym.
  3. Wykonywanie analiz technicznych i ekonomicznych związanych z produkcją energii elektrycznej.
  4. Analizowanie rozwoju przemysłu energetycznego i wskazywanie źródeł jego finansowania.
  5. Prowadzenie działań na rzecz zmniejszania oddziaływania elektrowni na środowisko.
  6. Szkolenie i promocja kadr.

§ 5

Środkami działania są:

  1. Wszelka działalność mającą na celu realizację zadań zawartych w paragrafie poprzedzającym i określoną interesami członków Towarzystwa, a w szczególności:
    1. reprezentowanie interesów członków,
    2. występowanie z inicjatywami do odpowiednich organów państwowych w zakresie stosowania stymulatorów ekonomicznych,
    3. występowanie z wnioskami do podmiotów gospodarczych w zakresie optymalnych warunków korzystania z energii elektrycznej,
    4. zaopatrywanie członków w materiały, analizy i opracowania oraz ich szkolenie.
  2. W celu zapewnienia uczestnictwa seniorów energetyki członków Towarzystwa w jego działalności Zarząd może powołać Klub Seniora oraz określić jego zakres działania i sposób finansowania.
  3. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
    1. wykonywania prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie energetyki, automatyki i robotyki, budownictwa, elektroniki, informatyki, górnictwa, inżynierii środowiska (PKD 73.10. G);
    2. wykonywania prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie ekonomii, organizacji i zarządzania (PKD 73.20. A);
    3. wykonywania badań i analiz technicznych, w tym pomiarów (PKD 74.30.Z);
    4. badania rynku (PKD 74.13.Z);
    5. działalności wydawniczej, w tym wydawania książek (PKD 22.11.Z) i innych wydawnictw periodycznych (PKD 22.13.Z) i nieperiodycznych (PKD 22.33.Z), poligrafii (PKD 22.22.Z) i reprodukcji zapisanych nośników informacji (PKD 22.33.Z);
    6. doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz zarządzania (PKD 74.14.A);
    7. organizacji targów, wystaw, konferencji i kongresów (PKD 74.87.A);
    8. kształcenia i dokształcania specjalistów (PKD 80.42.B);
    9. innej działalności informacyjnej i reklamowej (PKD 91.11.Z)
      • reprezentowanie interesów swoich członków przed instytucjami i urzędami Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej,
      • prowadzenie „lobbingu” i „ public relation” na rzecz rozwoju polskiej elektroenergetyki wytwórczej.
  4. Rokiem obrotowym Towarzystwa jest rok kalendarzowy.

Rozdział III Członkowie, ich prawa I obowiązki

§ 6

Towarzystwo tworzą członkowie:

  • zwyczajni
  • wspierający
  • honorowi.

§ 7

Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być osoba posiadająca wykształcenie wyższe techniczne, ekonomiczne lub prawnicze, której działalność zawodowa ściśle wiąże się z produkcją energii elektrycznej oraz posiadająca rekomendację dwóch członków Towarzystwa o stażu, co najmniej 2-letnim lub członków założycieli.

§ 8

Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:

  1. wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa,
  2. brać udział w zgromadzeniach i zebraniach Towarzystwa,
  3. korzystać ze świadczeń Towarzystwa.

§ 9

Członek zwyczajny jest obowiązany do:

  1. czynnego udziału w działalności Towarzystwa,
  2. stosowania się do postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
  3. regularnego opłacania składek w określonej wysokości.

§ 10

Przyjęcia na członka zwyczajnego Towarzystwa dokonuje Zarząd Towarzystwa w głosowaniu tajnym, na podstawie pisemnej deklaracji kandydata i rekomendacji, o której mowa w § 7 Statutu i opłaceniu opłaty wpisowej.

§ 11

  1. Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
  2. wystąpienia na podstawie pisemnego oświadczenia,
  3. braku czynnego udziału Członka Zwyczajnego w działalności Towarzystwa oraz zalegania z zapłatą składek członkowskich za dwa kolejne lata,
  4. wykluczenia,
  5. śmierci.
  6. Ustanie członkostwa z przyczyny wymienionej w ustępie poprzedzającym pkt. 2 stwierdza uchwała zarządu. Od decyzji Zarządu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania.
  7. Ustanie członkostwa na skutek wykluczenia może nastąpić w razie naruszenia Statutu lub Uchwał władz Towarzystwa, w drodze Uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 2/3 głosów.

§ 12

  1. Członkiem wspierającym może być osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie produkcji energii elektrycznej.
  2. Przyjęcie osoby prawnej na członka wspierającego następuje decyzją Zarządu Towarzystwa w głosowaniu tajnym na podstawie pisemnej deklaracji wyrażającej chęć wstąpienia oraz poparcie finansowe.

§ 13

  1. Członek wspierający ma prawo korzystać ze świadczeń Towarzystwa w granicach określonych przez jego władze.

§ 14

Członek wspierający działa w Towarzystwie przez swego pisemnie umocowanego przedstawiciela.

§ 15

  1. Członkostwo osoby prawnej – członka wspierającego ustaje na skutek:
    1. wystąpienia z Towarzystwa na podstawie pisemnego oświadczenia,
    2. wykreślenia na podstawie uchwały Zarządu w związku ze zmianą działalności, utraty osobowości prawnej lub zaniechania poparcia finansowego przez okres 1 roku,
    3. wykluczenia.
  2. Od uchwały Zarządu podjętej w przedmiocie określonym w ustępie poprzedzającym pkt. 2 przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania.
  3. Postanowienia §11 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

§ 16

  1. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna lub prawna, krajowa lub zagraniczna o szczególnych zasługach na rzecz gospodarki energetycznej w Polsce.
  2. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie uchwałą, co najmniej 2/3 głosów podjętą na wniosek Zarządu.

§ 17

Członek honorowy ma prawa członka zwyczajnego o ile szczególne przepisy nie stanowią inaczej, a ponadto zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.

Rozdział IV Władze towarzystwa I ich kompetencje

§ 18

  1. Władzami Towarzystwa są:
    1. Walne Zebranie,
    2. Zarząd,
    3. Komisja Rewizyjna.
  2. Władze Towarzystwa działają na podstawie Statutu i uchwalanych przez siebie regulaminów.

Regulaminy pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej zatwierdza Walne Zebranie.

§ 19

Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie członków.

§ 20

Do uprawnień Walnego Zebrania należy:

  1. ocena pracy Zarządu oraz przyjmowanie i akceptacja sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  2. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
  3. wybór Prezesa Towarzystwa oraz członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  4. nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu,
  5. podejmowanie uchwał o zmianie Statutu,
  6. podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,
  7. uchylanie uchwał Zarządu,
  8. podejmowanie uchwał o wykluczeniu członka,
  9. podejmowanie uchwał o granicy zaciągniętych zobowiązań,
  10. podejmowanie uchwał o wyrażeniu zgody na zbycie majątku Towarzystwa.

§ 21

1. Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd nie rzadziej niż jeden raz w roku kalendarzowym.

2. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd Towarzystwa zawiadamia swoich członków na co najmniej 2 tygodnie przed datą Zebrania w formie pisemnej, faxowej lub listem elektronicznym, załączając do zawiadomienia proponowany porządek obrad.

3. Zarząd zwołuje Walne Zebranie także w trybie nadzwyczajnym, z własnej inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub co najmniej 30% łącznej liczby członków zwyczajnych i wspierających Towarzystwa, ustalając porządek obrad zgodnie z żądaniem wnioskodawców. Porządek obrad może być rozszerzony przez Zarząd o inne sprawy.

4. Zarząd zobowiązany jest zwołać Walne Zebranie w celu wyboru władz nie później niż w terminie miesiąca przed upływem kadencji.

5. Jeżeli Walne Zebranie nie może podejmować uchwał ze względu na brak quorum, Walne Zebranie, z tym samym porządkiem obrad, może odbyć się w drugim terminie, co najmniej 15 minut po wyznaczonej godzinie rozpoczęcia Walnego Zebrania w pierwszym terminie, o ile w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu podano możliwość odbycia go w drugim terminie i pouczono członków o tym, że uchwały podjęte w drugim terminie są ważne i obowiązują wszystkich członków bez względu na liczbę członków obecnych na Walnym Zebraniu.

§ 22

Uchwały Walnego Zebrania podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków lub dowolnej liczby członków obecnych na Walnym Zebraniu w przypadku podejmowania uchwał w drugim terminie Walnego Zebrania.

§ 23

Prawo głosu na Walnym Zebraniu mają członkowie zwyczajni i członkowie wspierający.

§ 24

  1. Zarząd Towarzystwa składa się z Prezesa, dwóch Wiceprezesów oraz Członków wybieranych przez Walne Zebranie. W skład Zarządu wchodzi nie więcej niż 8 osób.
  2. W razie wygaśnięcia mandatu Prezesa, Wiceprezesa lub członka Zarządu przed upływem kadencji, Zarządowi przysługuje prawo kooptacji do swojego składu nowych członków spośród członków zwyczajnych Towarzystwa, z tym że ich liczba nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
  3. Do bieżącego prowadzenia spraw Towarzystwa Zarząd powołuje organ wykonawczy – Biuro Towarzystwa Gospodarczego Polskie Elektrownie, którym kieruje Dyrektor Biura.

§ 25

  1. Zarząd kieruje działalnością Towarzystwa i reprezentuje go na zewnątrz.
  2. Zarząd upoważniony jest do zaciągania zobowiązań majątkowych Towarzystwa w granicach określonych przez Walne Zebranie.

§ 26

  1. Oświadczenia woli za Towarzystwo składają przynajmniej dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba przez Zarząd do tego upoważniona.
  2. Zarząd może do oświadczania woli za Towarzystwo w ograniczonym zakresie upoważnić Dyrektora Biura i inne osoby zatrudnione w Biurze Towarzystwa. Upoważnienie powinno być określone na piśmie i podpisane przez Prezesa i członka Zarządu.
  3. Oświadczenia woli w ograniczonym zakresie zgodnie z ust. 2 muszą być składane przez Dyrektora Biura i jedną z upoważnionych osób.

§ 27

Do kompetencji Zarządu Towarzystwa należy:

  1. ustanowienie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa,
  2. zatrudnianie Dyrektora Biura,
  3. uchwalanie wysokości opłaty wpisowej oraz składek członkowskich,
  4. przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających,
  5. wykreślanie członków zwyczajnych i wspierających,
  6. występowanie z wnioskami do Walnego Zebrania o przyznanie członkostwa honorowego,
  7. powoływanie i likwidowanie jednostek gospodarczych Towarzystwa wraz z powoływaniem i odwoływaniem dyrektorów tych jednostek,
  8. podejmowanie uchwał o przystąpieniu do innych stowarzyszeń i organizacji krajowych i zagranicznych.

§ 28

  1. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu, w tym Prezesa lub jednego z Wiceprezesów.
  2. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, lecz nie rzadziej, niż co 3 miesiące i są zwoływane przez Prezesa lub Wiceprezesa.

§ 29

  1. Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków, którzy spośród siebie wybierają przewodniczącego i sekretarza.
  2. Komisja Rewizyjna jest powołana do prowadzenia kontroli działalności merytorycznej, finansowej i gospodarczej Towarzystwa.
  3. Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności przed Walnym Zebraniem przynajmniej raz w roku po przeprowadzeniu kontroli oraz jest upoważniona do składania wniosku o udzielenie absolutorium dla Zarządu

Rozdział V Wybór władz

§ 30

  1. Kadencja władz Towarzystwa trwa 3 lata.
  2. Wybory do wszystkich władz Towarzystwa są powszechne i bezpośrednie.
  3. Wszyscy członkowie zwyczajni posiadają bierne prawo wyborcze.
  4. Ordynację wyborczą do władz Towarzystwa uchwala Walne Zebranie.

Rozdział VI Majątek towarzystwa

§ 31

Dla realizacji zadań statutowych Towarzystwo dysponuje majątkiem uzyskiwanym w drodze:

  1. wpisowego i składek członków zwyczajnych oraz wspierających,
  2. darowizn i zapisów,
  3. działalności gospodarczej.

§ 32

  1. Majątkiem Towarzystwa dysponuje Zarząd. Jednakże zbycie majątku wymaga zgody Walnego Zebrania.
  2. Walne Zebranie może upoważnić Zarząd do zbywania określonych składników majątkowych Towarzystwa.

Rozdział VII Zmiana statutu I rozwiązanie towarzystwa

§ 33

Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania większością 2/3 głosów.

§ 34

  1. Uchwała Walnego Zebrania o rozwiązaniu Towarzystwa określa cel, na który przeznacza się jego majątek.
  2. Uchwała, o której mowa w ustępie poprzedzającym wymaga większości 2/3 głosów.
Statut stowarzyszenia
05

Zarząd

Jacek Kaczorowski

Jacek Kaczorowski

Prezes Zarządu

Jacek Kaczorowski jest absolwentem Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na kierunkach górnictwo oraz zarządzanie i marketing.

Od początku kariery zawodowej związany z jednym z największych w Europie przedsiębiorstw górniczych – Kopalnią Węgla Brunatnego Bełchatów, gdzie zajmował najwyższe stanowiska menadżerskie. Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu…

Bartosz Krysta

Wiceprezes Zarządu

Bartosz Krysta to doktor nauk ekonomicznych, ekspert z 27-letnim doświadczeniem w zakresie rozwoju handlu i sprzedaży w spółkach energetycznych. Specjalista w obszarze ciepłownictwa, optymalizacji aktywów, zarządzania portfelem, hurtowej sprzedaży energii elektrycznej i instrumentów z nią związanych, a także controllingu oraz zarządzania ryzykiem.

Paweł Micuła 

Wiceprezes Zarządu

Absolwent Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Ukończył studia podyplomowe m.in. z zakresu Zarządzania Rozwojem i Rynkiem w Elektroenergetyce w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz Zarządzania Sprzedażą na Rynkach Krajowych i Międzynarodowych w Akademii Ekonomicznej w Katowicach, a także Funkcjonowania Rynku Gazu Ziemnego na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Marcin Laskowski

Członek Zarządu

Pan Marcin Laskowski jest absolwentem Politechniki Warszawskiej oraz MBA Executive. Jest także project managerem, posiadającym certyfikaty International Project Management Association.

Od 26 lat specjalizuje się w rozwoju infrastruktury energetycznej. Był wieloletnim dyrektorem Departamentu Inwestycji w Polskich Sieciach Elektroenergetycznych,

Piotr Andrusiewicz 

Członek Zarządu

Absolwent kierunku elektrotechnika w specjalności energetyka na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Ukończył studia podyplomowe z zakresu systemów zarządzania 
i nowych technologii w energetyce i ciepłownictwie na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym Politechniki Wrocławskiej.

Justyna Wardak – Bielenis 

Członek Zarządu

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Doświadczona menedżerka, od kilkunastu lat związana z rynkiem energetycznym w Polsce. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w firmie konsultingowej PwC oraz w ORLEN S.A. W PwC realizowała projekty doradcze w dziedzinie finansów, regulacji i analiz rynkowych dla polskich i zagranicznych firm energetycznych.

Andrzej Gajewski

Członek Zarządu

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku menadżerskim. W latach 2007 – 2008 uczestnik niestacjonarnych studiów  doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH

Posiada 28-letnie doświadczenie zawodowe na stanowiskach kierowniczych w obszarze finansów i zarządzania.

Andrzej Janiszowski 

Członek Zarządu

W Grupie Kapitałowej ZE PAK SA. Andrzej Janiszowski pełni funkcje:

  • Wiceprezesa Zarządu ZE PAK S.A.
  • Prezesa Zarządu PAK-PCE Biogaz sp. z o.o.
  • Przewodniczącego Rady Nadzorczej w PAK Volt S.A.
  • Członka Rady Nadzorczej w PAK Górnictwo sp. z o.o.
06

Komisja Rewizyjna

Jan Kurp

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Jan Kurp, absolwent Politechniki Śląskiej w Gliwicach, rocznik 1973, w energetyce pracuje już 55 lat, a nic nie wskazuje brakowało, aby na początku kariery przeniósł się do Sędziszowskiej Fabryki Kotłów. Jak wówczas wyglądałaby przekształcenie jaworznickiej energetyki, czy i kto stanąłby na czele nurtu konsolidacji energetyki w Polsce? Jako Prezes Zarządu Dyrektor Generalny Elektrowni Jaworzno III szybko stał się liderem przeobrażeń sektora paliwowo-energetycznym. Był głównym inicjatorem konsolidacji wytwórców energii i spółek dystrybucyjnych, z której to idei powstała najpierw Energetyka Południe, dzisiejszy drugi co do wielkości koncern energetyczny Tauron, a później pozostałe grupy energetyczne.
Najpierw podjął się ogromnego trudu związanego z połączeniem trzech elektrowni w jedną spółkę – Elektrownię Jaworzno III, zapewnił spełnienie nowych norm ekologicznych oraz dał miejsce pracy dla największej części załogi byłego Zespołu Elektrowni Jaworzno…

Stanisław Tokarski

Sekretarz Komisji Rewizyjnej

Dr hab. inż. Stanisław Tokarski, prof. GIG – od 2016 r. pracownik Akademii Górniczo-Hutniczej, Centrum Energetyki w Krakowie i Głównego Instytutu Górnictwa w Katowicach. Prowadzi działalność naukowo-badawczą i ekspercką w obszarze energii.
Związany z energetyką zawodową od 1985 roku…

Roman Pionkowski

Członek Komisji Rewizyjnej

Dr inż. Roman Pionkowski jest absolwentem Politechniki Gdańskiej z ponad 35-letnim doświadczeniem w elektroenergetyce zawodowej. Od 2000 roku zajmował stanowiska w zarządach spółek energetycznych w Płocku, Łodzi i Gdańsku. W latach 2007–2013 jako Wiceprezes Zarządu ENERGA SA odpowiadał za tworzenie i realizację strategii Grupy Kapitałowej ENERGA, zarządzanie aktywami energetycznymi oraz strategicznymi projektami inwestycyjnymi.
W latach 2013–2015 był odpowiedzialny za przygotowanie i realizację projektów inwestycyjnych PSE SA, a jako Prezes Zarządu PSE Inwestycje SA zarządzał portfelem ponad 100 projektów inwestycyjnych Operatora Systemu Przesyłowego, w tym budową połączenia transgranicznego 400 kV Polska–Litwa…

Stanisław Papuga

Członek Komisji Rewizyjnej

Absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Łódzkiej (rok 1980)
Całe życie zawodowe związane z Elektrownią Bełchatów, w której ,,przeszedł; przez wszystkie stanowiska związane z eksploatacją elektrowni, na Dyrektorze Technicznym kończąc (lata 2009-2017)….

Tomasz Wilczak

Członek Komisji Rewizyjnej

Politechnika Poznańska – adiunkt 1979 – 1991
Poznańska Energetyka Cieplna – kierownik Wydziału Rozwoju 1983 – 2002
Ministerstwo Gospodarki – Podsekretarz Stanu 2005 – 2007
Polska Organizacja Turystyczna – Prezes 2006
Urząd Dozoru Technicznego – wicedyrektor Centralnego Laboratorium DT w Poznaniu 2007 – 2016
PGNiG Termika – wiceprezes Zarządu 2016 – 2020…

07

Biuro

Waldemar Szulc

Dyrektor Biura

Absolwent Wydziału Mechaniczno-Energetycznego Politechniki Wrocławskiej. Ukończył również studia podyplomowe z zakresu zarządzania spółkami kapitałowymi na Uniwersytecie Łódzkim oraz studium w zakresie Planowania Gospodarki Energetycznej w Gminie.

Całe swoje życie zawodowe związał z energetyką i ciepłownictwem pełniąc funkcje ki…

Halina Bownik-Trymucha

Koordynuje w TGPE prace regulacyjne związane z funkcjonowanie rynku energii elektrycznej, rynku mocy i rynku gazu ziemnego. Zdobyła wieloletnie doświadczenie w obszarze energetyki podczas pracy zawodowej w dużej elektrowni zawodowej, ministerstwach odpowiedzialnych za politykę energetyczna, regulacje sektora energii i współpracę międzynarodową oraz w Urzędzie Regulacji Energetyki. Uczestniczyła w…

Paweł Woszczyk

Zastępca Dyrektora ds. Technicznych

mgr. inż., absolwent Politechniki Częstochowskiej. Studia wyższe magisterskie dzienne w zakresie Elektrotechniki, specjalność Elektroenergetyka.

Prywatna Wyższa Szkoła Ochrony Środowiska w Radomiu – Studia Podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa, higieny i ochrony środowiska pracy.

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Studia Podyplomowe w zakresie Zarządzania…

Michał Jabłoński

Zastępca Dyrektora ds. ochrony środowiska

Koordynuje w TGPE prace związane z zagadnieniami wpływu energetyki na poszczególne komponenty środowiska oraz regulacjami w tym zakresie. Specjalista w sprawach ochrony środowiska i przemysłu. Wieloletni pracownik resortów właściwych w sprawach środowiska i klimatu oraz inspekcji ochrony środowiska. Brał udział w pracach legislacyjnych najważniejszych aktów prawnych z obszaru środowiskowego…

Anna Graff

Kierownik Biura

Od 2011 roku koordynuje w Towarzystwie Gospodarczym Polskie Elektrownie prace związane z funkcjonowaniem Biura i prac Zespołów TGPE.
Odpowiedzialna m.in. za organizację konferencji i szkoleń, posiedzeń Zarządu oraz kontakt z Ministerstwami i członkami Towarzystwa.
Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Zarządzanie przedsiębiorstwem.

Łukasz Topolnicki

Młodszy specjalista ds. Technicznych

Absolwent studiów inżynierskich na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej na kierunku Energetyka – Zrównoważona Energetyka i absolwent V Liceum Ogólnokształcącego im. Ks. Józefa Poniatowskiego w Warszawie.
Od początku studiów związany z zarządem Studenckiego Koła Magazynowania Energii PW oraz ze Studenckim Kołem Aerodynamiki Pojazdów SKAP PW, w którym pełni funkcję kierownika sekcji napędu.
W Towarzystwie Gospodarczym Polskie Elektrownie pracuje od grudnia 2023 roku.

Katarzyna Próchnicka