O nas

01

Cele i zadania

Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie powstało w 1990 roku jako stowarzyszenie działające w obszarze wytwarzania energii elektrycznej.

Aktualnie Towarzystwo zrzesza:

  • 159 osób o charakterze członków zwyczajnych, mających duży dorobek menedżerski lub zawodowy,
  • 12 spółek wytwórczych o charakterze członków wspierających, o łącznej mocy zainstalowanej przekraczającej 25 000 MW.

Głównymi celami Towarzystwa są:

  • zapewnienie racjonalnego wykorzystania istniejącego potencjału wytwórczego elektrowni,
  • współdziałanie z przemysłem energetycznym w celu inicjowania postępu technicznego w elektroenergetyce,
  • wprowadzanie do polityki gospodarczej nowoczesnych zasad analiz ekonomicznych i technicznych, inicjowanie wzorcowych opracowań,
  • prowadzenie analiz w zakresie zmian organizacyjnych oraz rozwoju elektroenergetyki krajowej ze szczególnym uwzględnieniem sektora wytwarzania energii elektrycznej,
  • współudział w tworzeniu przepisów prawnych w dziedzinie elektroenergetyki,
  • prezentowanie stanowiska elektrowni systemowych wobec władz centralnych kraju,
  • szkolenia kadr ekonomicznych i technicznych elektrowni i ich promocja, współdziałanie z elektrowniami,
  • organizacjami gospodarczymi i urzędami centralnymi w dziedzinie ochrony środowiska.

Swoje cele Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie realizuje wykorzystując wiele form działania w tym:

  • organizowanie narad, konferencji i sympozjów umożliwiających wymianę poglądów środowisk kierowniczych i naukowych związanych z wytwarzaniem i gospodarką energią elektryczną,
  • opracowywanie z własnych środków kierunkowych analiz, programów lub przepisów prawnych dotyczących elektroenergetyki, a w szczególności elektrowni,
  • współdziałanie z organizacjami gospodarczymi krajów wolnego rynku oraz firmami produkującymi nowoczesne urządzenia w celu zapoznania się z doświadczeniami oraz uzyskanymi efektami ekonomicznymi i technicznymi. Organizowanie wyjazdów technicznych oraz szkoleń za granicą dla specjalistów z elektrowni, opracowywanie w grupach specjalistów z elektrowni tematów ekonomicznych, prawnych i technicznych oraz zapewnienie udziału tych grup w pracach organów powoływanych przez urzędy centralne lub organizacje gospodarcze,
  • delegowanie przedstawicieli Towarzystwa do rad nadzorczych, stałych organów opiniodawczych ministerstw, organizacji stowarzyszeniowych, których działalność związana jest z problematyką wytwarzania energii elektrycznej,
  • współpraca przy wdrażaniu nowych dyrektyw Unii Europejskiej.

Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie dążąc do jak najpełniejszego zrealizowania swoich zadań statutowych otwarte jest na nowe propozycje i inicjatywy.

02

Historia

2023

Powołanie przez MKiŚ  grupy ds. komunikacji społecznej w ramach Zespołu CCS – przedstawienie wyników grupy roboczej TGPE ds. komunikacji społecznej CCS

Współorganizacja IX Konferencji Technicznej „Utrzymanie Ruchu – diagnostyka, remonty, modernizacje”

Nawiązanie współpracy między VGBE i TGPE, podpisanie Memorandum of Understanding, organizacja warsztatów z przedstawicielami VGBE i GIG w Warszawie.

Udział w Konferencji Stron Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej MKiŚ

CCS

Udział w Seminarium AGH „Transport i składowanie CO2 oraz diagnoza technologii CCUS w Polsce

Udział w projekcie „Strategia rozwoju technologii wychwytu, transportu, utylizacji i składowania CO2 w Polsce oraz Pilotaż Polskiego Klastra CCUS(CCUS.pl)

– Spotkanie z UDT  w siedzibie TGPE – omówienie propozycji zaproponowanej metodologii oceny stanu majątku wytwórczego

2022

Gospodarka o Obiegu Zamkniętym i gospodarka odpadami
zakończono prace nad Rozporządzeniem w sprawie wymagań w zakresie utraty statusu odpadów przez niektóre UPS. Rozporządzenie weszło w życie, bez negatywnego wpływu na działalność Członków TGPE.

Przepisy specjalne związane z kryzysem na rynku gazu
wypracowano rozwiązanie legislacyjne, które w sytuacjach kryzysowych – braku zaopatrzenia w gaz i w efekcie w substancje niezbędne do odazotowania spalin – umożliwiłoby funkcjonowanie węglowych jednostek wytwórczych bez konieczności dotrzymywania wymagań emisyjnych wynikających z regulacji krajowych i wspólnotowych. Rozwiązanie było konsultowane z Komisją Europejską i weszło w życie. Finalnie rozwiązanie nie było wykorzystane, udało się zapewnić ciągłość dostaw i produkcji.

Kampania edukacyjno-informacyjna („Projekt Edukacyjny”)

Projekt był realizowany z inicjatywy kilku członków wspierających Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie. W dniach 24 stycznia – 28 lutego 2022 roku  przeprowadzono Projekt Edukacyjny, który miał na celu poinformowanie społeczeństwa o strukturze kosztów produkcji energii elektrycznej w Polsce.  Jednym z elementów projektu  było zasygnalizowanie wpływu polityki klimatycznej Unii Europejskiej na koszty wytwarzania energii.

CCS

Kontynuacja i zakończenie prac na wykonaniem „Studium techniczno-ekonomicznego  dla wychwytu i składowania CO²”

Przedstawienie raportu Studium techniczno-ekonomicznego dla wychwytu i składowania CO2.

Zakończenie wyboru i uruchomienie stypendium TGPE im. Franciszka Pchełki na wydziale MEiL Politechniki Warszawskiej.

Podpisanie listu intencyjnego z Politechniką Łódzką w sprawie współpracy  w zakresie źródeł odnawialnych, prac badawczo rozwojowych

Podpisanie porozumienia o współpracy promocyjno-organizacyjnej z Nowa Energia

Zakończenie Programu 200+

2019 - 2021

Regulacje rynkowe
Koordynacja i udział w pracach analitycznych i legislacyjnych związanych z modelem tzw. scarcity pricing i węzłowym modelem rynku bilansującego, uwzględniających wybrane regulacje pakietu zimowego i postanowienia Decyzji KE zatwierdzającej polski rynek mocy.

Rynek mocy

Opracowanie koncepcji rynku wtórnego i przygotowanie projektu nowelizacji ustawy uwzględniającej decyzje KE oraz zapewniającej wdrożenie standardu emisyjności 550/350;

Wdrożenie nowej dyrektywy ETS EU
Koordynacja i udział w pracach związanych z wdrażaniem nowych zasad znowelizowanej dyrektywy o handlu emisjami, w tym zasad funkcjonowania Funduszu Modernizacyjnego

 

Rozwój źródeł gazowych – badanie uwarunkowań

Koordynacja i udział w pracach analitycznych i legislacyjnych zapewniających zmiany na rynku gazu ziemnego, umożliwiające rozwój źródeł gazowych, w tym w szczególności o charakterze interwencyjnym.

Wdrażanie kodeksów sieciowych

Monitorowanie i udział w konsultacjach regulacji związanych z wdrażaniem kodeksów sieciowych poprzez zmiany IRiESP

Polityka energetyczna i Zintegrowany Krajowy Plan Energii i Klimatu

Udział w konsultacjach projektu polityki energetycznej PEP 2040 oraz koordynacja projektów wdrożeniowych, Zintegrowanego Krajowego Planu Energii i Klimatu w kontekście miejsca i roli wytwarzania konwencjonalnego w miksie energetycznym, Strategii energetycznej 2050 opublikowanej przez KE – „Czysta planeta dla wszystkich”.

Konkluzje BAT

Udział w posiedzeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dot. skargi Polski na Konkluzje BAT. Polska wygrała z Komisją Europejską.

Program 200+

Współpraca z NCBiR w przygotowaniu i wdrożeniu programu modernizacji bloków klasy 200MW i przystosowanie ich do pracy w systemie regulacyjnym poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii, jako Doradca Techniczny dla NCBiR.

 

Nowelizacja ustawy o odpadach

Intensywne działania dot. odwrócenia negatywnych skutków wprowadzenia zmian tzw. przeciwpożarowych w gospodarowaniu odpadami.

Projekt finansowany z Funduszu Badawczego Węgla i Stali

Zbadanie i usystematyzowanie możliwości ponownego wykorzystania infrastruktury elektrowni węglowych w procesie wycofywania z działalności. W 2019 r. działania koncentrowały się głównie na formalnej weryfikacji członków konsorcjum uczestniczących w projekcie przez służby KE.

Regulacje/Postulaty związane z wprowadzeniem stanu epidemii COVID – 19
Koordynacja prac związanych ze zgłaszaniem postulatów dotyczących wprowadzenie szczególnych rozwiązań na okres epidemii (m.in. rekompensata finansowa wyrównująca straty  ORM, wsparcia w formie gwarancji SP jako zabezpieczenia w zakresie rozliczeń z IRGiT oraz w zakresie handlu uprawnieniami do emisji CO2; zawieszenie na okres pandemii lub przedłużenie terminów w odniesieniu do obowiązków sprawozdawczych wynikających z regulacji środowiskowych).

Niepewności pomiarowe
Inicjacja działań legislacyjnych związanych z uwzględnianiem niepewności pomiarowych.

Wodór

Spotkanie z Ministerstwem Klimatu w sprawie Partnerstwa Wodorowego. Podpisanie porozumienia.  

CCS 

Na wniosek TGPE powołanie Zespołu do spraw rozwoju technologii wychwytu, składowania i wykorzystania CO2

TGPE  wyłoniło w drodze przetargu Wykonawcę   „Studium   techniczno-ekonomicznego dla wychwytu i składowania CO2”,  – wybór  AGH jako lidera konsorcjum

Biomasa 

Spotkanie przedstawicieli: MKiŚ, TGPE, IGCP, PRP na temat wykorzystania biomasy w energetyce i ciepłownictwie – na bazie doświadczeń Elektrowni Połaniec.

2018
  • Koordynacja Pakietu Zimowego Koordynacja procesu uzgadniania stanowisk i wsparcia ME w procesie legislacyjnym Pakietu Zimowego – poprzez zaangażowanie Wykonawcy i Zespołów Roboczych TGPE w obszarach:
    • poprawy efektywności energetycznej
    • rozwoju OZE
    • zmiany zasad funkcjonowania europejskiego rynku energii elektrycznej 
    • zarządzania unią energetyczną
  • Rynek Mocy ustawa o rynku mocy, rozporządzenia wykonawcze, regulamin Rynku Mocy

Udział w pracach konsultacyjnych  Regulaminu Rynku Mocy i rozporządzeń wykonawczych, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • konsolidacji dopuszczalnej pomocy publicznej i algorytmu rozliczania pomocy publicznej;
  • wzorca umowy mocowej;
  • przeprowadzenia aukcji testowej
  • Nowy model rynku energii
    Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania wyboru wykonawcy opracowania koncepcji nowego modelu rynku energii uwzględniającego model cen węzłowych oraz regulacje rynkowego pakietu zimowego oraz postanowienia w Decyzji KE zatwierdzającej polski rynek mocy 
  • Mechanizmy kompensacyjne w handlu uprawnieniami do emisji CO2 Opracowanie analizy porównawczej mechanizmów kompensacyjnych ( derogacje i Fundusz Modernizacyjny)  oraz listy projektów kwalifikujących się do wsparcia poprzez derogacje i fundusz modernizacyjny 
  • Konkluzje BAT
    Wsparcie merytoryczne Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Energii i KOBiZE w przygotowaniu skargi Rządu RP. 
  • Program 200+
    Współpraca z NCBiR w przygotowaniu i wdrożeniu programu modernizacji bloków klasy 200MW i przystosowanie ich do pracy w systemie regulacyjnym poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii, jako Doradca Techniczny dla NCBiR.
  • Nowelizacja Ustawy OZE
    biomasa ograniczenia, aukcje OZE Działania związane ze zmianami przepisów dot. biomasy i nowelizacją ustawy OZE.
  • Nowelizacja ustawy o odpadach
    Intensywne działania dot. odwrócenia negatywnych skutków wprowadzenia zmian tzw. przeciwpożarowych w gospodarowaniu odpadami 
  • Opiniowanie projektu nowych regulacji
    Udział jako reprezentacja wytwórców /z uczestnictwem przedstawicieli członków TGPE/ w konsultacjach wprowadzających nowe regulacje
2015 - 2017
  • Prace nad aktualizacją zasad IRiESP w zakresie ORM 
  • W dniu 26 października 2015 opublikowane zostało na stronach TGPE i CIRE Stanowisko TGPE w sprawie rynku mocy i innych mechanizmów wspierających bezpieczeństwo zaopatrzenia odbiorców w energię elektryczną. Celem publikacji tego Stanowiska oraz udostepnienia Streszczenia kierunkowego z prac zleconych nad rynkami mocy, było przedstawienie uwarunkowań rynkowych funkcjonowania elektrowni konwencjonalnych, wyzwań modernizacyjnych i inwestycyjnych związanych z polityką ochrony klimatu i środowiska a przede wszystkim podkreślenie potrzeby zmian i mechanizmów pokrywających koszty związane z bezpieczeństwem dostarczania energii i generujących impulsy inwestycyjne. 
  • Wyrażenie wstępnej zgody na zlecenie wykonania projektu pod roboczym tytułem „Nowy model Regulacyjnych Usług Systemowych w Polsce
  • Udział w pracach ekspertów przygotowujących rewizję BREF LCP

 

Koordynacja Pakietu Zimowego

Koordynacja procesu uzgadniania stanowisk i wsparcia ME w procesie legislacyjnym Pakietu Zimowego – poprzez zaangażowanie Wykonawcy i Zespołów Roboczych TGPE

Rynek Mocy
Wsparcie analityczne ME w procesie legislacyjnym ustawy o rynku mocy oraz działania w zakresie przygotowania poprawek do projektu Ustawy i konsultacje ich zasadności dla Wytwórców

Audyt energetyczny
Opracowanie wspólnego dla elektrowni/elektrociepłowni/kopalń wchodzących w skład grup kapitałowych, standardowego zakresu audytu energetycznego i uzgodnienia tego standardu z URE i Ministerstwem Energii

Publikacja Konkluzje BAT
Przygotowanie analizy danych zebranych w procesie tworzenia BAT w celu identyfikacji błędów i nieprawidłowości, które posłużyły w formułowaniu skargi do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wsparcie merytoryczne dla MŚ i KOBiZE. 2. Przygotowanie szkoleń dla sektora i administracji samorządowej i rządowej mających na celu sprawniejsze umożliwienie uzyskiwania odstępstw od wymagań BAT. Szkolenia w  23-24.10. Czeladzi dla województw południowych i 20-21.11.w Warszawie dla pozostałych województw,

Program 200+
Współpraca z NCBiR w przygotowaniu i wdrożeniu programu modernizacji bloków klasy 200MW i przystosowanie ich do pracy w systemie regulacyjnym poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii, jako Doradca Techniczny dla NCBiR.

Aktualizacja IRiESP
Działania na rzecz utrzymania aktualnych regulacji dot ORM i IRZ oraz  na rzecz zwiększenia budżetu na ten cel

Nowelizacja Ustawy OZE
biomasa ograniczenia, aukcje OZE Działania związane ze zmianami przepisów dot. biomasy, udziału biomasy lokalnej/rolniczej. Skierowano prośbę do Prezesa URE w sprawie interpretacji przepisów dot. Stopnia Wykorzystania Mocy Zainstalowanej i innych.

Rozporządzenia systemowe Ministra Energii
Działania na rzecz pokrycia zwiększonych kosztów świadczonych usług systemowych z powodu niestabilnej pracy bloków 

Aktywne uczestnictwo w procesie legislacji Ustawy Prawo wodne /ryzyko TGPE/

Na etapie prac legislacyjnych TGPE wystosowało stanowisko, wskazując na błędy w ustawie oraz wynikające z nich olbrzymie koszty. Jednocześnie ściśle współpracowano z Ministerstwem Energii, tak aby na etapie rządowym i parlamentarnym ustawa została poprawiona a koszty ograniczone. Część naszych propozycji została uwzględniona w projekcie. Finalne stawki opłat obowiązujące od 1 stycznia 2018r. zostaną określone w rozporządzeniu Rady Ministrów. 

Taryfa antysmogowa
przedstawienie projektu Współdziałanie na rzecz inicjatywy wykorzystania energii elektrycznej dla ciepła dla ograniczenia niskiej emisji w wytypowanych regionach i dla wytypowanych grup odbiorców.

Opiniowanie projektu nowych regulacji
Udział jako reprezentacja wytwórców /z uczestnictwem przedstawicieli członków TGPE/ w konsultacjach wprowadzających nowe regulacje 

Południowo – Zachodni Klaster Energii
Udzielenie wsparcia merytorycznego i  rekomendacji wdrożenia do polskiego porządku prawnego wspólnie wypracowanych rozwiązań z Południowo – Zachodnim Klastrem Energii, w szczególności rozwiązań dla systemowych wytwórców energii będących Partnerem porozumień klastrowych. Zachęcenie do udziału w Klastrze Polit. Warszawskiej i Wrocławskiej oraz NAPE

Norma na gips syntetyczny
Podjęcie negocjacji w celu wycofania decyzji o wprowadzeniu normy na gips syntetyczny przygotowywanej przez PSG i publikacji w katalogu PKN. 

Publikacja nowych norm związanych z dokonywaniem pomiarów emisji
Interwencja u Ministra Środowiska i GIOŚ wskazująca, że publikacja norm spowodowała brak możliwości realizacji obowiązków pomiarowych, co w połączeniu z pismem GIOŚ skierowanym do Wojewódzkich IOŚ oznaczałoby nałożenie kar.

03

Członkowie wspierający

PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A.

ul. Węglowa 5,
97-400 Bełchatów

tel.: 44 737 73 00
fax: 44 737 73 01

kancelaria.giek@gkpge.pl

Elektrociepłownia Stalowa Wola S.A.

ul. Energetyków 13,
37-450 Stalowa Wola

tel Sekretariat: 15 825 22 00

kontakt@ec-sw.pl

Fortum

ul. Antoniego Słonimskiego 1A,
50-304 Wrocław

tel 71 340 55 55

cok@fortum.com

ORLEN S.A.

ul. Chemików 7
09-411 Płock

tel.: 24 256 00 00

Tauron Wytwarzanie S.A.

ul. Promienna 51
43-603 Jaworzno

tel +48 32 467 20 00
fax +48 32 467 21 02

tauron-wytwarzanie@tauron-wytwarzanie.pl

Enea Wytwarzanie Sp. z o.o.

siedziba w Świerżach Górnych
26-900 Kozienice 1

tel. (48) 614 24 14
fax (48) 614 35 16

biuro@enea.pl

Enea Elektrownia Połaniec S.A.

Zawada 26
28-230 Połaniec

tel (15) 865 68 01
fax (15) 865 66 8

Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A.

ul. Kazimierska 45
62-510 Konin

tel (63) 247 30 00
fax (63) 247 30 30

zepak@zepak.com.pl

Energa Elektrownie Ostrołęka S.A.

ul. Elektryczna 5
07-401 Ostrołęka

tel centr. (29) 766 22 00
fax (29) 769 11 45

eeo@energa.pl

CEZ Skawina S.A.

ul. Piłsudskiego 10
32-050 Skawina

tel centr. (12) 276 20 00
fax (12) 277 86 18

sekretariat.skawina@cezpolska.pl

CEZ Chorzów S.A.

ul. M. Skłodowskiej-Curie 30
41-503 Chorzów

tel. centr. (32) 771 40 01
fax (32) 771 40 20

sekretariat.chorzow@cezpolska.pl

PGNiG TERMIKA S.A.

ul. Modlińska 15
03-216 Warszawa

tel (22) 587 49 00

info@termika.pgnig.pl

04

Statut stowarzyszenia

Rozdział I Nazwa, teren działania, siedziba I charakter prawny

§ 1

  1. Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie zwane dalej „Towarzystwem” lub „TGPE” jest stowarzyszeniem w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach i posiada osobowość prawną.
  2. Towarzystwo w kontaktach z podmiotami zagranicznymi może używać nazwy „Polish Power Plants Association”.

§ 2

Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą władz jest miasto Warszawa.

§ 3

Towarzystwo może być członkiem krajowych oraz międzynarodowych zrzeszeń i organizacji o tym samym lub podobnym zakresie działania.

Rozdział II Cele I sposoby ich realizacji

§ 4

Celem Towarzystwa jest:

  1. Podejmowanie działań na rzecz wszechstronnego rozwoju oraz racjonalnego wykorzystania urządzeń wytwarzających energię elektryczną.
  2. Inicjowanie, propagowanie i wykorzystywanie postępu technicznego w przemyśle energetycznym.
  3. Wykonywanie analiz technicznych i ekonomicznych związanych z produkcją energii elektrycznej.
  4. Analizowanie rozwoju przemysłu energetycznego i wskazywanie źródeł jego finansowania.
  5. Prowadzenie działań na rzecz zmniejszania oddziaływania elektrowni na środowisko.
  6. Szkolenie i promocja kadr.

§ 5

Środkami działania są:

  1. Wszelka działalność mającą na celu realizację zadań zawartych w paragrafie poprzedzającym i określoną interesami członków Towarzystwa, a w szczególności:
    1. reprezentowanie interesów członków,
    2. występowanie z inicjatywami do odpowiednich organów państwowych w zakresie stosowania stymulatorów ekonomicznych,
    3. występowanie z wnioskami do podmiotów gospodarczych w zakresie optymalnych warunków korzystania z energii elektrycznej,
    4. zaopatrywanie członków w materiały, analizy i opracowania oraz ich szkolenie.
  2. W celu zapewnienia uczestnictwa seniorów energetyki członków Towarzystwa w jego działalności Zarząd może powołać Klub Seniora oraz określić jego zakres działania i sposób finansowania.
  3. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
    1. wykonywania prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie energetyki, automatyki i robotyki, budownictwa, elektroniki, informatyki, górnictwa, inżynierii środowiska (PKD 73.10. G);
    2. wykonywania prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie ekonomii, organizacji i zarządzania (PKD 73.20. A);
    3. wykonywania badań i analiz technicznych, w tym pomiarów (PKD 74.30.Z);
    4. badania rynku (PKD 74.13.Z);
    5. działalności wydawniczej, w tym wydawania książek (PKD 22.11.Z) i innych wydawnictw periodycznych (PKD 22.13.Z) i nieperiodycznych (PKD 22.33.Z), poligrafii (PKD 22.22.Z) i reprodukcji zapisanych nośników informacji (PKD 22.33.Z);
    6. doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz zarządzania (PKD 74.14.A);
    7. organizacji targów, wystaw, konferencji i kongresów (PKD 74.87.A);
    8. kształcenia i dokształcania specjalistów (PKD 80.42.B);
    9. innej działalności informacyjnej i reklamowej (PKD 91.11.Z)
      • reprezentowanie interesów swoich członków przed instytucjami i urzędami Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej,
      • prowadzenie „lobbingu” i „ public relation” na rzecz rozwoju polskiej elektroenergetyki wytwórczej.
  4. Rokiem obrotowym Towarzystwa jest rok kalendarzowy.

Rozdział III Członkowie, ich prawa I obowiązki

§ 6

Towarzystwo tworzą członkowie:

  • zwyczajni
  • wspierający
  • honorowi.

§ 7

Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być osoba posiadająca wykształcenie wyższe techniczne, ekonomiczne lub prawnicze, której działalność zawodowa ściśle wiąże się z produkcją energii elektrycznej oraz posiadająca rekomendację dwóch członków Towarzystwa o stażu, co najmniej 2-letnim lub członków założycieli.

§ 8

Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:

  1. wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa,
  2. brać udział w zgromadzeniach i zebraniach Towarzystwa,
  3. korzystać ze świadczeń Towarzystwa.

§ 9

Członek zwyczajny jest obowiązany do:

  1. czynnego udziału w działalności Towarzystwa,
  2. stosowania się do postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
  3. regularnego opłacania składek w określonej wysokości.

§ 10

Przyjęcia na członka zwyczajnego Towarzystwa dokonuje Zarząd Towarzystwa w głosowaniu tajnym, na podstawie pisemnej deklaracji kandydata i rekomendacji, o której mowa w § 7 Statutu i opłaceniu opłaty wpisowej.

§ 11

  1. Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
  2. wystąpienia na podstawie pisemnego oświadczenia,
  3. braku czynnego udziału Członka Zwyczajnego w działalności Towarzystwa oraz zalegania z zapłatą składek członkowskich za dwa kolejne lata,
  4. wykluczenia,
  5. śmierci.
  6. Ustanie członkostwa z przyczyny wymienionej w ustępie poprzedzającym pkt. 2 stwierdza uchwała zarządu. Od decyzji Zarządu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania.
  7. Ustanie członkostwa na skutek wykluczenia może nastąpić w razie naruszenia Statutu lub Uchwał władz Towarzystwa, w drodze Uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 2/3 głosów.

§ 12

  1. Członkiem wspierającym może być osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie produkcji energii elektrycznej.
  2. Przyjęcie osoby prawnej na członka wspierającego następuje decyzją Zarządu Towarzystwa w głosowaniu tajnym na podstawie pisemnej deklaracji wyrażającej chęć wstąpienia oraz poparcie finansowe.

§ 13

  1. Członek wspierający ma prawo korzystać ze świadczeń Towarzystwa w granicach określonych przez jego władze.

§ 14

Członek wspierający działa w Towarzystwie przez swego pisemnie umocowanego przedstawiciela.

§ 15

  1. Członkostwo osoby prawnej – członka wspierającego ustaje na skutek:
    1. wystąpienia z Towarzystwa na podstawie pisemnego oświadczenia,
    2. wykreślenia na podstawie uchwały Zarządu w związku ze zmianą działalności, utraty osobowości prawnej lub zaniechania poparcia finansowego przez okres 1 roku,
    3. wykluczenia.
  2. Od uchwały Zarządu podjętej w przedmiocie określonym w ustępie poprzedzającym pkt. 2 przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania.
  3. Postanowienia §11 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

§ 16

  1. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna lub prawna, krajowa lub zagraniczna o szczególnych zasługach na rzecz gospodarki energetycznej w Polsce.
  2. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie uchwałą, co najmniej 2/3 głosów podjętą na wniosek Zarządu.

§ 17

Członek honorowy ma prawa członka zwyczajnego o ile szczególne przepisy nie stanowią inaczej, a ponadto zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.

Rozdział IV Władze towarzystwa I ich kompetencje

§ 18

  1. Władzami Towarzystwa są:
    1. Walne Zebranie,
    2. Zarząd,
    3. Komisja Rewizyjna.
  2. Władze Towarzystwa działają na podstawie Statutu i uchwalanych przez siebie regulaminów.

Regulaminy pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej zatwierdza Walne Zebranie.

§ 19

Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie członków.

§ 20

Do uprawnień Walnego Zebrania należy:

  1. ocena pracy Zarządu oraz przyjmowanie i akceptacja sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  2. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
  3. wybór Prezesa Towarzystwa oraz członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  4. nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu,
  5. podejmowanie uchwał o zmianie Statutu,
  6. podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,
  7. uchylanie uchwał Zarządu,
  8. podejmowanie uchwał o wykluczeniu członka,
  9. podejmowanie uchwał o granicy zaciągniętych zobowiązań,
  10. podejmowanie uchwał o wyrażeniu zgody na zbycie majątku Towarzystwa.

§ 21

1. Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd nie rzadziej niż jeden raz w roku kalendarzowym.

2. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd Towarzystwa zawiadamia swoich członków na co najmniej 2 tygodnie przed datą Zebrania w formie pisemnej, faxowej lub listem elektronicznym, załączając do zawiadomienia proponowany porządek obrad.

3. Zarząd zwołuje Walne Zebranie także w trybie nadzwyczajnym, z własnej inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub co najmniej 30% łącznej liczby członków zwyczajnych i wspierających Towarzystwa, ustalając porządek obrad zgodnie z żądaniem wnioskodawców. Porządek obrad może być rozszerzony przez Zarząd o inne sprawy.

4. Zarząd zobowiązany jest zwołać Walne Zebranie w celu wyboru władz nie później niż w terminie miesiąca przed upływem kadencji.

5. Jeżeli Walne Zebranie nie może podejmować uchwał ze względu na brak quorum, Walne Zebranie, z tym samym porządkiem obrad, może odbyć się w drugim terminie, co najmniej 15 minut po wyznaczonej godzinie rozpoczęcia Walnego Zebrania w pierwszym terminie, o ile w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu podano możliwość odbycia go w drugim terminie i pouczono członków o tym, że uchwały podjęte w drugim terminie są ważne i obowiązują wszystkich członków bez względu na liczbę członków obecnych na Walnym Zebraniu.

§ 22

Uchwały Walnego Zebrania podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków lub dowolnej liczby członków obecnych na Walnym Zebraniu w przypadku podejmowania uchwał w drugim terminie Walnego Zebrania.

§ 23

Prawo głosu na Walnym Zebraniu mają członkowie zwyczajni i członkowie wspierający.

§ 24

  1. Zarząd Towarzystwa składa się z Prezesa, dwóch Wiceprezesów oraz Członków wybieranych przez Walne Zebranie. W skład Zarządu wchodzi nie więcej niż 8 osób.
  2. W razie wygaśnięcia mandatu Prezesa, Wiceprezesa lub członka Zarządu przed upływem kadencji, Zarządowi przysługuje prawo kooptacji do swojego składu nowych członków spośród członków zwyczajnych Towarzystwa, z tym że ich liczba nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
  3. Do bieżącego prowadzenia spraw Towarzystwa Zarząd powołuje organ wykonawczy – Biuro Towarzystwa Gospodarczego Polskie Elektrownie, którym kieruje Dyrektor Biura.

§ 25

  1. Zarząd kieruje działalnością Towarzystwa i reprezentuje go na zewnątrz.
  2. Zarząd upoważniony jest do zaciągania zobowiązań majątkowych Towarzystwa w granicach określonych przez Walne Zebranie.

§ 26

  1. Oświadczenia woli za Towarzystwo składają przynajmniej dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba przez Zarząd do tego upoważniona.
  2. Zarząd może do oświadczania woli za Towarzystwo w ograniczonym zakresie upoważnić Dyrektora Biura i inne osoby zatrudnione w Biurze Towarzystwa. Upoważnienie powinno być określone na piśmie i podpisane przez Prezesa i członka Zarządu.
  3. Oświadczenia woli w ograniczonym zakresie zgodnie z ust. 2 muszą być składane przez Dyrektora Biura i jedną z upoważnionych osób.

§ 27

Do kompetencji Zarządu Towarzystwa należy:

  1. ustanowienie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa,
  2. zatrudnianie Dyrektora Biura,
  3. uchwalanie wysokości opłaty wpisowej oraz składek członkowskich,
  4. przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających,
  5. wykreślanie członków zwyczajnych i wspierających,
  6. występowanie z wnioskami do Walnego Zebrania o przyznanie członkostwa honorowego,
  7. powoływanie i likwidowanie jednostek gospodarczych Towarzystwa wraz z powoływaniem i odwoływaniem dyrektorów tych jednostek,
  8. podejmowanie uchwał o przystąpieniu do innych stowarzyszeń i organizacji krajowych i zagranicznych.

§ 28

  1. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu, w tym Prezesa lub jednego z Wiceprezesów.
  2. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, lecz nie rzadziej, niż co 3 miesiące i są zwoływane przez Prezesa lub Wiceprezesa.

§ 29

  1. Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków, którzy spośród siebie wybierają przewodniczącego i sekretarza.
  2. Komisja Rewizyjna jest powołana do prowadzenia kontroli działalności merytorycznej, finansowej i gospodarczej Towarzystwa.
  3. Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności przed Walnym Zebraniem przynajmniej raz w roku po przeprowadzeniu kontroli oraz jest upoważniona do składania wniosku o udzielenie absolutorium dla Zarządu

Rozdział V Wybór władz

§ 30

  1. Kadencja władz Towarzystwa trwa 3 lata.
  2. Wybory do wszystkich władz Towarzystwa są powszechne i bezpośrednie.
  3. Wszyscy członkowie zwyczajni posiadają bierne prawo wyborcze.
  4. Ordynację wyborczą do władz Towarzystwa uchwala Walne Zebranie.

Rozdział VI Majątek towarzystwa

§ 31

Dla realizacji zadań statutowych Towarzystwo dysponuje majątkiem uzyskiwanym w drodze:

  1. wpisowego i składek członków zwyczajnych oraz wspierających,
  2. darowizn i zapisów,
  3. działalności gospodarczej.

§ 32

  1. Majątkiem Towarzystwa dysponuje Zarząd. Jednakże zbycie majątku wymaga zgody Walnego Zebrania.
  2. Walne Zebranie może upoważnić Zarząd do zbywania określonych składników majątkowych Towarzystwa.

Rozdział VII Zmiana statutu I rozwiązanie towarzystwa

§ 33

Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania większością 2/3 głosów.

§ 34

  1. Uchwała Walnego Zebrania o rozwiązaniu Towarzystwa określa cel, na który przeznacza się jego majątek.
  2. Uchwała, o której mowa w ustępie poprzedzającym wymaga większości 2/3 głosów.
Statut stowarzyszenia
05

Zarząd

Jacek Kaczorowski

Jacek Kaczorowski

Prezes Zarządu

Jacek Kaczorowski jest absolwentem Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na kierunkach górnictwo oraz zarządzanie i marketing.

Od początku kariery zawodowej związany z jednym z największych w Europie przedsiębiorstw górniczych – Kopalnią Węgla Brunatnego Bełchatów, gdzie zajmował najwyższe stanowiska menadżerskie. Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu…

Bartosz Krysta

Wiceprezes Zarządu

Bartosz Krysta to doktor nauk ekonomicznych, ekspert z 27-letnim doświadczeniem w zakresie rozwoju handlu i sprzedaży w spółkach energetycznych. Specjalista w obszarze ciepłownictwa, optymalizacji aktywów, zarządzania portfelem, hurtowej sprzedaży energii elektrycznej i instrumentów z nią związanych, a także controllingu oraz zarządzania ryzykiem.

Paweł Micuła 

Wiceprezes Zarządu

Absolwent Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Ukończył studia podyplomowe m.in. z zakresu Zarządzania Rozwojem i Rynkiem w Elektroenergetyce w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz Zarządzania Sprzedażą na Rynkach Krajowych i Międzynarodowych w Akademii Ekonomicznej w Katowicach, a także Funkcjonowania Rynku Gazu Ziemnego na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Marcin Laskowski

Członek Zarządu

Pan Marcin Laskowski jest absolwentem Politechniki Warszawskiej oraz MBA Executive. Jest także project managerem, posiadającym certyfikaty International Project Management Association.

Od 26 lat specjalizuje się w rozwoju infrastruktury energetycznej. Był wieloletnim dyrektorem Departamentu Inwestycji w Polskich Sieciach Elektroenergetycznych,

Piotr Andrusiewicz 

Członek Zarządu

Absolwent kierunku elektrotechnika w specjalności energetyka na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Ukończył studia podyplomowe z zakresu systemów zarządzania 
i nowych technologii w energetyce i ciepłownictwie na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym Politechniki Wrocławskiej.

Justyna Wardak – Bielenis 

Członek Zarządu

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Doświadczona menedżerka, od kilkunastu lat związana z rynkiem energetycznym w Polsce. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w firmie konsultingowej PwC oraz w ORLEN S.A. W PwC realizowała projekty doradcze w dziedzinie finansów, regulacji i analiz rynkowych dla polskich i zagranicznych firm energetycznych.

Andrzej Gajewski

Członek Zarządu

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku menadżerskim. W latach 2007 – 2008 uczestnik niestacjonarnych studiów  doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH

Posiada 28-letnie doświadczenie zawodowe na stanowiskach kierowniczych w obszarze finansów i zarządzania.

Andrzej Janiszowski 

Członek Zarządu

W Grupie Kapitałowej ZE PAK SA. Andrzej Janiszowski pełni funkcje:

  • Wiceprezesa Zarządu ZE PAK S.A.
  • Prezesa Zarządu PAK-PCE Biogaz sp. z o.o.
  • Przewodniczącego Rady Nadzorczej w PAK Volt S.A.
  • Członka Rady Nadzorczej w PAK Górnictwo sp. z o.o.
06

Biuro

Waldemar Szulc

Dyrektor Biura

Absolwent Wydziału Mechaniczno-Energetycznego Politechniki Wrocławskiej. Ukończył również studia podyplomowe z zakresu zarządzania spółkami kapitałowymi na Uniwersytecie Łódzkim oraz studium w zakresie Planowania Gospodarki Energetycznej w Gminie.

Całe swoje życie zawodowe związał z energetyką i ciepłownictwem pełniąc funkcje ki…

Halina Bownik-Trymucha

Koordynuje w TGPE prace regulacyjne związane z funkcjonowanie rynku energii elektrycznej, rynku mocy i rynku gazu ziemnego. Zdobyła wieloletnie doświadczenie w obszarze energetyki podczas pracy zawodowej w dużej elektrowni zawodowej, ministerstwach odpowiedzialnych za politykę energetyczna, regulacje sektora energii i współpracę międzynarodową oraz w Urzędzie Regulacji Energetyki. Uczestniczyła w…

Paweł Woszczyk

Zastępca Dyrektora ds. Technicznych

mgr. inż., absolwent Politechniki Częstochowskiej. Studia wyższe magisterskie dzienne w zakresie Elektrotechniki, specjalność Elektroenergetyka.

Prywatna Wyższa Szkoła Ochrony Środowiska w Radomiu – Studia Podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa, higieny i ochrony środowiska pracy.

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Studia Podyplomowe w zakresie Zarządzania…

Michał Jabłoński

Zastępca Dyrektora ds. ochrony środowiska

Koordynuje w TGPE prace związane z zagadnieniami wpływu energetyki na poszczególne komponenty środowiska oraz regulacjami w tym zakresie. Specjalista w sprawach ochrony środowiska i przemysłu. Wieloletni pracownik resortów właściwych w sprawach środowiska i klimatu oraz inspekcji ochrony środowiska. Brał udział w pracach legislacyjnych najważniejszych aktów prawnych z obszaru środowiskowego…

Anna Graff

Kierownik Biura

Od 2011 roku koordynuje w Towarzystwie Gospodarczym Polskie Elektrownie prace związane z funkcjonowaniem Biura i prac Zespołów TGPE.
Odpowiedzialna m.in. za organizację konferencji i szkoleń, posiedzeń Zarządu oraz kontakt z Ministerstwami i członkami Towarzystwa.
Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Zarządzanie przedsiębiorstwem.

Łukasz Topolnicki

Młodszy specjalista ds. Technicznych

Student trzeciego roku Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej na kierunku Energetyka – Zrównoważona Energetyka i absolwent V Liceum Ogólnokształcącego im. Ks. Józefa Poniatowskiego w Warszawie.
Od początku studiów związany z zarządem Studenckiego Koła Magazynowania Energii PW oraz ze Studenckim Kołem Aerodynamiki Pojazdów SKAP PW, w którym pełni funkcję kierownika sekcji napędu.
W Towarzystwie Gospodarczym Polskie Elektrownie pracuje od grudnia 2023 roku.

Katarzyna Próchnicka