O nas
Cele i zadania
Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie powstało w 1990 roku jako stowarzyszenie działające w obszarze wytwarzania energii elektrycznej.
Aktualnie Towarzystwo zrzesza:
- 159 osób o charakterze członków zwyczajnych, mających duży dorobek menedżerski lub zawodowy,
- 12 spółek wytwórczych o charakterze członków wspierających, o łącznej mocy zainstalowanej przekraczającej 25 000 MW.
Głównymi celami Towarzystwa są:
- zapewnienie racjonalnego wykorzystania istniejącego potencjału wytwórczego elektrowni,
- współdziałanie z przemysłem energetycznym w celu inicjowania postępu technicznego w elektroenergetyce,
- wprowadzanie do polityki gospodarczej nowoczesnych zasad analiz ekonomicznych i technicznych, inicjowanie wzorcowych opracowań,
- prowadzenie analiz w zakresie zmian organizacyjnych oraz rozwoju elektroenergetyki krajowej ze szczególnym uwzględnieniem sektora wytwarzania energii elektrycznej,
- współudział w tworzeniu przepisów prawnych w dziedzinie elektroenergetyki,
- prezentowanie stanowiska elektrowni systemowych wobec władz centralnych kraju,
- szkolenia kadr ekonomicznych i technicznych elektrowni i ich promocja, współdziałanie z elektrowniami,
- organizacjami gospodarczymi i urzędami centralnymi w dziedzinie ochrony środowiska.
Swoje cele Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie realizuje wykorzystując wiele form działania w tym:
- organizowanie narad, konferencji i sympozjów umożliwiających wymianę poglądów środowisk kierowniczych i naukowych związanych z wytwarzaniem i gospodarką energią elektryczną,
- opracowywanie z własnych środków kierunkowych analiz, programów lub przepisów prawnych dotyczących elektroenergetyki, a w szczególności elektrowni,
- współdziałanie z organizacjami gospodarczymi krajów wolnego rynku oraz firmami produkującymi nowoczesne urządzenia w celu zapoznania się z doświadczeniami oraz uzyskanymi efektami ekonomicznymi i technicznymi. Organizowanie wyjazdów technicznych oraz szkoleń za granicą dla specjalistów z elektrowni, opracowywanie w grupach specjalistów z elektrowni tematów ekonomicznych, prawnych i technicznych oraz zapewnienie udziału tych grup w pracach organów powoływanych przez urzędy centralne lub organizacje gospodarcze,
- delegowanie przedstawicieli Towarzystwa do rad nadzorczych, stałych organów opiniodawczych ministerstw, organizacji stowarzyszeniowych, których działalność związana jest z problematyką wytwarzania energii elektrycznej,
- współpraca przy wdrażaniu nowych dyrektyw Unii Europejskiej.
Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie dążąc do jak najpełniejszego zrealizowania swoich zadań statutowych otwarte jest na nowe propozycje i inicjatywy.
Historia
Powołanie przez MKiŚ grupy ds. komunikacji społecznej w ramach Zespołu CCS – przedstawienie wyników grupy roboczej TGPE ds. komunikacji społecznej CCS
Współorganizacja IX Konferencji Technicznej „Utrzymanie Ruchu – diagnostyka, remonty, modernizacje”
Nawiązanie współpracy między VGBE i TGPE, podpisanie Memorandum of Understanding, organizacja warsztatów z przedstawicielami VGBE i GIG w Warszawie.
Udział w Konferencji Stron Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej MKiŚ
CCS
Udział w Seminarium AGH „Transport i składowanie CO2 oraz diagnoza technologii CCUS w Polsce
Udział w projekcie „Strategia rozwoju technologii wychwytu, transportu, utylizacji i składowania CO2 w Polsce oraz Pilotaż Polskiego Klastra CCUS(CCUS.pl)
– Spotkanie z UDT w siedzibie TGPE – omówienie propozycji zaproponowanej metodologii oceny stanu majątku wytwórczego
Gospodarka o Obiegu Zamkniętym i gospodarka odpadami
zakończono prace nad Rozporządzeniem w sprawie wymagań w zakresie utraty statusu odpadów przez niektóre UPS. Rozporządzenie weszło w życie, bez negatywnego wpływu na działalność Członków TGPE.
Przepisy specjalne związane z kryzysem na rynku gazu
wypracowano rozwiązanie legislacyjne, które w sytuacjach kryzysowych – braku zaopatrzenia w gaz i w efekcie w substancje niezbędne do odazotowania spalin – umożliwiłoby funkcjonowanie węglowych jednostek wytwórczych bez konieczności dotrzymywania wymagań emisyjnych wynikających z regulacji krajowych i wspólnotowych. Rozwiązanie było konsultowane z Komisją Europejską i weszło w życie. Finalnie rozwiązanie nie było wykorzystane, udało się zapewnić ciągłość dostaw i produkcji.
Kampania edukacyjno-informacyjna („Projekt Edukacyjny”)
Projekt był realizowany z inicjatywy kilku członków wspierających Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie. W dniach 24 stycznia – 28 lutego 2022 roku przeprowadzono Projekt Edukacyjny, który miał na celu poinformowanie społeczeństwa o strukturze kosztów produkcji energii elektrycznej w Polsce. Jednym z elementów projektu było zasygnalizowanie wpływu polityki klimatycznej Unii Europejskiej na koszty wytwarzania energii.
CCS
Kontynuacja i zakończenie prac na wykonaniem „Studium techniczno-ekonomicznego dla wychwytu i składowania CO²”
Przedstawienie raportu Studium techniczno-ekonomicznego dla wychwytu i składowania CO2.
Zakończenie wyboru i uruchomienie stypendium TGPE im. Franciszka Pchełki na wydziale MEiL Politechniki Warszawskiej.
Podpisanie listu intencyjnego z Politechniką Łódzką w sprawie współpracy w zakresie źródeł odnawialnych, prac badawczo rozwojowych
Podpisanie porozumienia o współpracy promocyjno-organizacyjnej z Nowa Energia
Zakończenie Programu 200+
Regulacje rynkowe
Koordynacja i udział w pracach analitycznych i legislacyjnych związanych z modelem tzw. scarcity pricing i węzłowym modelem rynku bilansującego, uwzględniających wybrane regulacje pakietu zimowego i postanowienia Decyzji KE zatwierdzającej polski rynek mocy.
Rynek mocy
Opracowanie koncepcji rynku wtórnego i przygotowanie projektu nowelizacji ustawy uwzględniającej decyzje KE oraz zapewniającej wdrożenie standardu emisyjności 550/350;
Wdrożenie nowej dyrektywy ETS EU
Koordynacja i udział w pracach związanych z wdrażaniem nowych zasad znowelizowanej dyrektywy o handlu emisjami, w tym zasad funkcjonowania Funduszu Modernizacyjnego
Rozwój źródeł gazowych – badanie uwarunkowań
Koordynacja i udział w pracach analitycznych i legislacyjnych zapewniających zmiany na rynku gazu ziemnego, umożliwiające rozwój źródeł gazowych, w tym w szczególności o charakterze interwencyjnym.
Wdrażanie kodeksów sieciowych
Monitorowanie i udział w konsultacjach regulacji związanych z wdrażaniem kodeksów sieciowych poprzez zmiany IRiESP
Polityka energetyczna i Zintegrowany Krajowy Plan Energii i Klimatu
Udział w konsultacjach projektu polityki energetycznej PEP 2040 oraz koordynacja projektów wdrożeniowych, Zintegrowanego Krajowego Planu Energii i Klimatu w kontekście miejsca i roli wytwarzania konwencjonalnego w miksie energetycznym, Strategii energetycznej 2050 opublikowanej przez KE – „Czysta planeta dla wszystkich”.
Konkluzje BAT
Udział w posiedzeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dot. skargi Polski na Konkluzje BAT. Polska wygrała z Komisją Europejską.
Program 200+
Współpraca z NCBiR w przygotowaniu i wdrożeniu programu modernizacji bloków klasy 200MW i przystosowanie ich do pracy w systemie regulacyjnym poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii, jako Doradca Techniczny dla NCBiR.
Nowelizacja ustawy o odpadach
Intensywne działania dot. odwrócenia negatywnych skutków wprowadzenia zmian tzw. przeciwpożarowych w gospodarowaniu odpadami.
Projekt finansowany z Funduszu Badawczego Węgla i Stali
Zbadanie i usystematyzowanie możliwości ponownego wykorzystania infrastruktury elektrowni węglowych w procesie wycofywania z działalności. W 2019 r. działania koncentrowały się głównie na formalnej weryfikacji członków konsorcjum uczestniczących w projekcie przez służby KE.
Regulacje/Postulaty związane z wprowadzeniem stanu epidemii COVID – 19
Koordynacja prac związanych ze zgłaszaniem postulatów dotyczących wprowadzenie szczególnych rozwiązań na okres epidemii (m.in. rekompensata finansowa wyrównująca straty ORM, wsparcia w formie gwarancji SP jako zabezpieczenia w zakresie rozliczeń z IRGiT oraz w zakresie handlu uprawnieniami do emisji CO2; zawieszenie na okres pandemii lub przedłużenie terminów w odniesieniu do obowiązków sprawozdawczych wynikających z regulacji środowiskowych).
Niepewności pomiarowe
Inicjacja działań legislacyjnych związanych z uwzględnianiem niepewności pomiarowych.
Wodór
Spotkanie z Ministerstwem Klimatu w sprawie Partnerstwa Wodorowego. Podpisanie porozumienia.
CCS
Na wniosek TGPE powołanie Zespołu do spraw rozwoju technologii wychwytu, składowania i wykorzystania CO2
TGPE wyłoniło w drodze przetargu Wykonawcę „Studium techniczno-ekonomicznego dla wychwytu i składowania CO2”, – wybór AGH jako lidera konsorcjum
Biomasa
Spotkanie przedstawicieli: MKiŚ, TGPE, IGCP, PRP na temat wykorzystania biomasy w energetyce i ciepłownictwie – na bazie doświadczeń Elektrowni Połaniec.
- Koordynacja Pakietu Zimowego Koordynacja procesu uzgadniania stanowisk i wsparcia ME w procesie legislacyjnym Pakietu Zimowego – poprzez zaangażowanie Wykonawcy i Zespołów Roboczych TGPE w obszarach:
-
- poprawy efektywności energetycznej
- rozwoju OZE
- zmiany zasad funkcjonowania europejskiego rynku energii elektrycznej
- zarządzania unią energetyczną
- Rynek Mocy ustawa o rynku mocy, rozporządzenia wykonawcze, regulamin Rynku Mocy
Udział w pracach konsultacyjnych Regulaminu Rynku Mocy i rozporządzeń wykonawczych, ze szczególnym uwzględnieniem:
- konsolidacji dopuszczalnej pomocy publicznej i algorytmu rozliczania pomocy publicznej;
- wzorca umowy mocowej;
- przeprowadzenia aukcji testowej
- Nowy model rynku energii
Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania wyboru wykonawcy opracowania koncepcji nowego modelu rynku energii uwzględniającego model cen węzłowych oraz regulacje rynkowego pakietu zimowego oraz postanowienia w Decyzji KE zatwierdzającej polski rynek mocy - Mechanizmy kompensacyjne w handlu uprawnieniami do emisji CO2 Opracowanie analizy porównawczej mechanizmów kompensacyjnych ( derogacje i Fundusz Modernizacyjny) oraz listy projektów kwalifikujących się do wsparcia poprzez derogacje i fundusz modernizacyjny
- Konkluzje BAT
Wsparcie merytoryczne Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Energii i KOBiZE w przygotowaniu skargi Rządu RP. - Program 200+
Współpraca z NCBiR w przygotowaniu i wdrożeniu programu modernizacji bloków klasy 200MW i przystosowanie ich do pracy w systemie regulacyjnym poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii, jako Doradca Techniczny dla NCBiR. - Nowelizacja Ustawy OZE
biomasa ograniczenia, aukcje OZE Działania związane ze zmianami przepisów dot. biomasy i nowelizacją ustawy OZE. - Nowelizacja ustawy o odpadach
Intensywne działania dot. odwrócenia negatywnych skutków wprowadzenia zmian tzw. przeciwpożarowych w gospodarowaniu odpadami - Opiniowanie projektu nowych regulacji
Udział jako reprezentacja wytwórców /z uczestnictwem przedstawicieli członków TGPE/ w konsultacjach wprowadzających nowe regulacje
- Prace nad aktualizacją zasad IRiESP w zakresie ORM
- W dniu 26 października 2015 opublikowane zostało na stronach TGPE i CIRE Stanowisko TGPE w sprawie rynku mocy i innych mechanizmów wspierających bezpieczeństwo zaopatrzenia odbiorców w energię elektryczną. Celem publikacji tego Stanowiska oraz udostepnienia Streszczenia kierunkowego z prac zleconych nad rynkami mocy, było przedstawienie uwarunkowań rynkowych funkcjonowania elektrowni konwencjonalnych, wyzwań modernizacyjnych i inwestycyjnych związanych z polityką ochrony klimatu i środowiska a przede wszystkim podkreślenie potrzeby zmian i mechanizmów pokrywających koszty związane z bezpieczeństwem dostarczania energii i generujących impulsy inwestycyjne.
- Wyrażenie wstępnej zgody na zlecenie wykonania projektu pod roboczym tytułem „Nowy model Regulacyjnych Usług Systemowych w Polsce
- Udział w pracach ekspertów przygotowujących rewizję BREF LCP
Koordynacja Pakietu Zimowego
Koordynacja procesu uzgadniania stanowisk i wsparcia ME w procesie legislacyjnym Pakietu Zimowego – poprzez zaangażowanie Wykonawcy i Zespołów Roboczych TGPE
Rynek Mocy
Wsparcie analityczne ME w procesie legislacyjnym ustawy o rynku mocy oraz działania w zakresie przygotowania poprawek do projektu Ustawy i konsultacje ich zasadności dla Wytwórców
Audyt energetyczny
Opracowanie wspólnego dla elektrowni/elektrociepłowni/kopalń wchodzących w skład grup kapitałowych, standardowego zakresu audytu energetycznego i uzgodnienia tego standardu z URE i Ministerstwem Energii
Publikacja Konkluzje BAT
Przygotowanie analizy danych zebranych w procesie tworzenia BAT w celu identyfikacji błędów i nieprawidłowości, które posłużyły w formułowaniu skargi do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wsparcie merytoryczne dla MŚ i KOBiZE. 2. Przygotowanie szkoleń dla sektora i administracji samorządowej i rządowej mających na celu sprawniejsze umożliwienie uzyskiwania odstępstw od wymagań BAT. Szkolenia w 23-24.10. Czeladzi dla województw południowych i 20-21.11.w Warszawie dla pozostałych województw,
Program 200+
Współpraca z NCBiR w przygotowaniu i wdrożeniu programu modernizacji bloków klasy 200MW i przystosowanie ich do pracy w systemie regulacyjnym poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii, jako Doradca Techniczny dla NCBiR.
Aktualizacja IRiESP
Działania na rzecz utrzymania aktualnych regulacji dot ORM i IRZ oraz na rzecz zwiększenia budżetu na ten cel
Nowelizacja Ustawy OZE
biomasa ograniczenia, aukcje OZE Działania związane ze zmianami przepisów dot. biomasy, udziału biomasy lokalnej/rolniczej. Skierowano prośbę do Prezesa URE w sprawie interpretacji przepisów dot. Stopnia Wykorzystania Mocy Zainstalowanej i innych.
Rozporządzenia systemowe Ministra Energii
Działania na rzecz pokrycia zwiększonych kosztów świadczonych usług systemowych z powodu niestabilnej pracy bloków
Aktywne uczestnictwo w procesie legislacji Ustawy Prawo wodne /ryzyko TGPE/
Na etapie prac legislacyjnych TGPE wystosowało stanowisko, wskazując na błędy w ustawie oraz wynikające z nich olbrzymie koszty. Jednocześnie ściśle współpracowano z Ministerstwem Energii, tak aby na etapie rządowym i parlamentarnym ustawa została poprawiona a koszty ograniczone. Część naszych propozycji została uwzględniona w projekcie. Finalne stawki opłat obowiązujące od 1 stycznia 2018r. zostaną określone w rozporządzeniu Rady Ministrów.
Taryfa antysmogowa
przedstawienie projektu Współdziałanie na rzecz inicjatywy wykorzystania energii elektrycznej dla ciepła dla ograniczenia niskiej emisji w wytypowanych regionach i dla wytypowanych grup odbiorców.
Opiniowanie projektu nowych regulacji
Udział jako reprezentacja wytwórców /z uczestnictwem przedstawicieli członków TGPE/ w konsultacjach wprowadzających nowe regulacje
Południowo – Zachodni Klaster Energii
Udzielenie wsparcia merytorycznego i rekomendacji wdrożenia do polskiego porządku prawnego wspólnie wypracowanych rozwiązań z Południowo – Zachodnim Klastrem Energii, w szczególności rozwiązań dla systemowych wytwórców energii będących Partnerem porozumień klastrowych. Zachęcenie do udziału w Klastrze Polit. Warszawskiej i Wrocławskiej oraz NAPE
Norma na gips syntetyczny
Podjęcie negocjacji w celu wycofania decyzji o wprowadzeniu normy na gips syntetyczny przygotowywanej przez PSG i publikacji w katalogu PKN.
Publikacja nowych norm związanych z dokonywaniem pomiarów emisji
Interwencja u Ministra Środowiska i GIOŚ wskazująca, że publikacja norm spowodowała brak możliwości realizacji obowiązków pomiarowych, co w połączeniu z pismem GIOŚ skierowanym do Wojewódzkich IOŚ oznaczałoby nałożenie kar.
Członkowie wspierający
PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A.
ul. Węglowa 5,
97-400 Bełchatów
tel.: 44 737 73 00
fax: 44 737 73 01
kancelaria.giek@gkpge.pl
Elektrociepłownia Stalowa Wola S.A.
ul. Energetyków 13,
37-450 Stalowa Wola
tel Sekretariat: 15 825 22 00
kontakt@ec-sw.pl
Fortum
ul. Antoniego Słonimskiego 1A,
50-304 Wrocław
tel 71 340 55 55
cok@fortum.com
ORLEN S.A.
ul. Chemików 7
09-411 Płock
tel.: 24 256 00 00
Tauron Wytwarzanie S.A.
ul. Promienna 51
43-603 Jaworzno
tel +48 32 467 20 00
fax +48 32 467 21 02
tauron-wytwarzanie@tauron-wytwarzanie.pl
Enea Wytwarzanie Sp. z o.o.
siedziba w Świerżach Górnych
26-900 Kozienice 1
tel. (48) 614 24 14
fax (48) 614 35 16
biuro@enea.pl
Enea Elektrownia Połaniec S.A.
Zawada 26
28-230 Połaniec
tel (15) 865 68 01
fax (15) 865 66 8
Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A.
ul. Kazimierska 45
62-510 Konin
tel (63) 247 30 00
fax (63) 247 30 30
zepak@zepak.com.pl
Energa Elektrownie Ostrołęka S.A.
ul. Elektryczna 5
07-401 Ostrołęka
tel centr. (29) 766 22 00
fax (29) 769 11 45
eeo@energa.pl
CEZ Skawina S.A.
ul. Piłsudskiego 10
32-050 Skawina
tel centr. (12) 276 20 00
fax (12) 277 86 18
sekretariat.skawina@cezpolska.pl
CEZ Chorzów S.A.
ul. M. Skłodowskiej-Curie 30
41-503 Chorzów
tel. centr. (32) 771 40 01
fax (32) 771 40 20
sekretariat.chorzow@cezpolska.pl
PGNiG TERMIKA S.A.
ul. Modlińska 15
03-216 Warszawa
tel (22) 587 49 00
info@termika.pgnig.pl
Statut stowarzyszenia
Rozdział I Nazwa, teren działania, siedziba I charakter prawny
§ 1
- Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie zwane dalej „Towarzystwem” lub „TGPE” jest stowarzyszeniem w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach i posiada osobowość prawną.
- Towarzystwo w kontaktach z podmiotami zagranicznymi może używać nazwy „Polish Power Plants Association”.
§ 2
Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą władz jest miasto Warszawa.
§ 3
Towarzystwo może być członkiem krajowych oraz międzynarodowych zrzeszeń i organizacji o tym samym lub podobnym zakresie działania.
Rozdział II Cele I sposoby ich realizacji
§ 4
Celem Towarzystwa jest:
- Podejmowanie działań na rzecz wszechstronnego rozwoju oraz racjonalnego wykorzystania urządzeń wytwarzających energię elektryczną.
- Inicjowanie, propagowanie i wykorzystywanie postępu technicznego w przemyśle energetycznym.
- Wykonywanie analiz technicznych i ekonomicznych związanych z produkcją energii elektrycznej.
- Analizowanie rozwoju przemysłu energetycznego i wskazywanie źródeł jego finansowania.
- Prowadzenie działań na rzecz zmniejszania oddziaływania elektrowni na środowisko.
- Szkolenie i promocja kadr.
§ 5
Środkami działania są:
- Wszelka działalność mającą na celu realizację zadań zawartych w paragrafie poprzedzającym i określoną interesami członków Towarzystwa, a w szczególności:
- reprezentowanie interesów członków,
- występowanie z inicjatywami do odpowiednich organów państwowych w zakresie stosowania stymulatorów ekonomicznych,
- występowanie z wnioskami do podmiotów gospodarczych w zakresie optymalnych warunków korzystania z energii elektrycznej,
- zaopatrywanie członków w materiały, analizy i opracowania oraz ich szkolenie.
- W celu zapewnienia uczestnictwa seniorów energetyki członków Towarzystwa w jego działalności Zarząd może powołać Klub Seniora oraz określić jego zakres działania i sposób finansowania.
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
- wykonywania prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie energetyki, automatyki i robotyki, budownictwa, elektroniki, informatyki, górnictwa, inżynierii środowiska (PKD 73.10. G);
- wykonywania prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie ekonomii, organizacji i zarządzania (PKD 73.20. A);
- wykonywania badań i analiz technicznych, w tym pomiarów (PKD 74.30.Z);
- badania rynku (PKD 74.13.Z);
- działalności wydawniczej, w tym wydawania książek (PKD 22.11.Z) i innych wydawnictw periodycznych (PKD 22.13.Z) i nieperiodycznych (PKD 22.33.Z), poligrafii (PKD 22.22.Z) i reprodukcji zapisanych nośników informacji (PKD 22.33.Z);
- doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz zarządzania (PKD 74.14.A);
- organizacji targów, wystaw, konferencji i kongresów (PKD 74.87.A);
- kształcenia i dokształcania specjalistów (PKD 80.42.B);
- innej działalności informacyjnej i reklamowej (PKD 91.11.Z)
- reprezentowanie interesów swoich członków przed instytucjami i urzędami Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej,
- prowadzenie „lobbingu” i „ public relation” na rzecz rozwoju polskiej elektroenergetyki wytwórczej.
- Rokiem obrotowym Towarzystwa jest rok kalendarzowy.
Rozdział III Członkowie, ich prawa I obowiązki
§ 6
Towarzystwo tworzą członkowie:
- zwyczajni
- wspierający
- honorowi.
§ 7
Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być osoba posiadająca wykształcenie wyższe techniczne, ekonomiczne lub prawnicze, której działalność zawodowa ściśle wiąże się z produkcją energii elektrycznej oraz posiadająca rekomendację dwóch członków Towarzystwa o stażu, co najmniej 2-letnim lub członków założycieli.
§ 8
Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:
- wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa,
- brać udział w zgromadzeniach i zebraniach Towarzystwa,
- korzystać ze świadczeń Towarzystwa.
§ 9
Członek zwyczajny jest obowiązany do:
- czynnego udziału w działalności Towarzystwa,
- stosowania się do postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- regularnego opłacania składek w określonej wysokości.
§ 10
Przyjęcia na członka zwyczajnego Towarzystwa dokonuje Zarząd Towarzystwa w głosowaniu tajnym, na podstawie pisemnej deklaracji kandydata i rekomendacji, o której mowa w § 7 Statutu i opłaceniu opłaty wpisowej.
§ 11
- Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
- wystąpienia na podstawie pisemnego oświadczenia,
- braku czynnego udziału Członka Zwyczajnego w działalności Towarzystwa oraz zalegania z zapłatą składek członkowskich za dwa kolejne lata,
- wykluczenia,
- śmierci.
- Ustanie członkostwa z przyczyny wymienionej w ustępie poprzedzającym pkt. 2 stwierdza uchwała zarządu. Od decyzji Zarządu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania.
- Ustanie członkostwa na skutek wykluczenia może nastąpić w razie naruszenia Statutu lub Uchwał władz Towarzystwa, w drodze Uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 2/3 głosów.
§ 12
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie produkcji energii elektrycznej.
- Przyjęcie osoby prawnej na członka wspierającego następuje decyzją Zarządu Towarzystwa w głosowaniu tajnym na podstawie pisemnej deklaracji wyrażającej chęć wstąpienia oraz poparcie finansowe.
§ 13
- Członek wspierający ma prawo korzystać ze świadczeń Towarzystwa w granicach określonych przez jego władze.
§ 14
Członek wspierający działa w Towarzystwie przez swego pisemnie umocowanego przedstawiciela.
§ 15
- Członkostwo osoby prawnej – członka wspierającego ustaje na skutek:
- wystąpienia z Towarzystwa na podstawie pisemnego oświadczenia,
- wykreślenia na podstawie uchwały Zarządu w związku ze zmianą działalności, utraty osobowości prawnej lub zaniechania poparcia finansowego przez okres 1 roku,
- wykluczenia.
- Od uchwały Zarządu podjętej w przedmiocie określonym w ustępie poprzedzającym pkt. 2 przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania.
- Postanowienia §11 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 16
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna lub prawna, krajowa lub zagraniczna o szczególnych zasługach na rzecz gospodarki energetycznej w Polsce.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie uchwałą, co najmniej 2/3 głosów podjętą na wniosek Zarządu.
§ 17
Członek honorowy ma prawa członka zwyczajnego o ile szczególne przepisy nie stanowią inaczej, a ponadto zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.
Rozdział IV Władze towarzystwa I ich kompetencje
§ 18
- Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Władze Towarzystwa działają na podstawie Statutu i uchwalanych przez siebie regulaminów.
Regulaminy pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej zatwierdza Walne Zebranie.
§ 19
Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie członków.
§ 20
Do uprawnień Walnego Zebrania należy:
- ocena pracy Zarządu oraz przyjmowanie i akceptacja sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- wybór Prezesa Towarzystwa oraz członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu,
- podejmowanie uchwał o zmianie Statutu,
- podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,
- uchylanie uchwał Zarządu,
- podejmowanie uchwał o wykluczeniu członka,
- podejmowanie uchwał o granicy zaciągniętych zobowiązań,
- podejmowanie uchwał o wyrażeniu zgody na zbycie majątku Towarzystwa.
§ 21
1. Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd nie rzadziej niż jeden raz w roku kalendarzowym.
2. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd Towarzystwa zawiadamia swoich członków na co najmniej 2 tygodnie przed datą Zebrania w formie pisemnej, faxowej lub listem elektronicznym, załączając do zawiadomienia proponowany porządek obrad.
3. Zarząd zwołuje Walne Zebranie także w trybie nadzwyczajnym, z własnej inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub co najmniej 30% łącznej liczby członków zwyczajnych i wspierających Towarzystwa, ustalając porządek obrad zgodnie z żądaniem wnioskodawców. Porządek obrad może być rozszerzony przez Zarząd o inne sprawy.
4. Zarząd zobowiązany jest zwołać Walne Zebranie w celu wyboru władz nie później niż w terminie miesiąca przed upływem kadencji.
5. Jeżeli Walne Zebranie nie może podejmować uchwał ze względu na brak quorum, Walne Zebranie, z tym samym porządkiem obrad, może odbyć się w drugim terminie, co najmniej 15 minut po wyznaczonej godzinie rozpoczęcia Walnego Zebrania w pierwszym terminie, o ile w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu podano możliwość odbycia go w drugim terminie i pouczono członków o tym, że uchwały podjęte w drugim terminie są ważne i obowiązują wszystkich członków bez względu na liczbę członków obecnych na Walnym Zebraniu.
§ 22
Uchwały Walnego Zebrania podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków lub dowolnej liczby członków obecnych na Walnym Zebraniu w przypadku podejmowania uchwał w drugim terminie Walnego Zebrania.
§ 23
Prawo głosu na Walnym Zebraniu mają członkowie zwyczajni i członkowie wspierający.
§ 24
- Zarząd Towarzystwa składa się z Prezesa, dwóch Wiceprezesów oraz Członków wybieranych przez Walne Zebranie. W skład Zarządu wchodzi nie więcej niż 8 osób.
- W razie wygaśnięcia mandatu Prezesa, Wiceprezesa lub członka Zarządu przed upływem kadencji, Zarządowi przysługuje prawo kooptacji do swojego składu nowych członków spośród członków zwyczajnych Towarzystwa, z tym że ich liczba nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
- Do bieżącego prowadzenia spraw Towarzystwa Zarząd powołuje organ wykonawczy – Biuro Towarzystwa Gospodarczego Polskie Elektrownie, którym kieruje Dyrektor Biura.
§ 25
- Zarząd kieruje działalnością Towarzystwa i reprezentuje go na zewnątrz.
- Zarząd upoważniony jest do zaciągania zobowiązań majątkowych Towarzystwa w granicach określonych przez Walne Zebranie.
§ 26
- Oświadczenia woli za Towarzystwo składają przynajmniej dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba przez Zarząd do tego upoważniona.
- Zarząd może do oświadczania woli za Towarzystwo w ograniczonym zakresie upoważnić Dyrektora Biura i inne osoby zatrudnione w Biurze Towarzystwa. Upoważnienie powinno być określone na piśmie i podpisane przez Prezesa i członka Zarządu.
- Oświadczenia woli w ograniczonym zakresie zgodnie z ust. 2 muszą być składane przez Dyrektora Biura i jedną z upoważnionych osób.
§ 27
Do kompetencji Zarządu Towarzystwa należy:
- ustanowienie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa,
- zatrudnianie Dyrektora Biura,
- uchwalanie wysokości opłaty wpisowej oraz składek członkowskich,
- przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających,
- wykreślanie członków zwyczajnych i wspierających,
- występowanie z wnioskami do Walnego Zebrania o przyznanie członkostwa honorowego,
- powoływanie i likwidowanie jednostek gospodarczych Towarzystwa wraz z powoływaniem i odwoływaniem dyrektorów tych jednostek,
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu do innych stowarzyszeń i organizacji krajowych i zagranicznych.
§ 28
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu, w tym Prezesa lub jednego z Wiceprezesów.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, lecz nie rzadziej, niż co 3 miesiące i są zwoływane przez Prezesa lub Wiceprezesa.
§ 29
- Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków, którzy spośród siebie wybierają przewodniczącego i sekretarza.
- Komisja Rewizyjna jest powołana do prowadzenia kontroli działalności merytorycznej, finansowej i gospodarczej Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności przed Walnym Zebraniem przynajmniej raz w roku po przeprowadzeniu kontroli oraz jest upoważniona do składania wniosku o udzielenie absolutorium dla Zarządu
Rozdział V Wybór władz
§ 30
- Kadencja władz Towarzystwa trwa 3 lata.
- Wybory do wszystkich władz Towarzystwa są powszechne i bezpośrednie.
- Wszyscy członkowie zwyczajni posiadają bierne prawo wyborcze.
- Ordynację wyborczą do władz Towarzystwa uchwala Walne Zebranie.
Rozdział VI Majątek towarzystwa
§ 31
Dla realizacji zadań statutowych Towarzystwo dysponuje majątkiem uzyskiwanym w drodze:
- wpisowego i składek członków zwyczajnych oraz wspierających,
- darowizn i zapisów,
- działalności gospodarczej.
§ 32
- Majątkiem Towarzystwa dysponuje Zarząd. Jednakże zbycie majątku wymaga zgody Walnego Zebrania.
- Walne Zebranie może upoważnić Zarząd do zbywania określonych składników majątkowych Towarzystwa.
Rozdział VII Zmiana statutu I rozwiązanie towarzystwa
§ 33
Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania większością 2/3 głosów.
§ 34
- Uchwała Walnego Zebrania o rozwiązaniu Towarzystwa określa cel, na który przeznacza się jego majątek.
- Uchwała, o której mowa w ustępie poprzedzającym wymaga większości 2/3 głosów.
Zarząd
Jacek Kaczorowski
Prezes Zarządu
Jacek Kaczorowski jest absolwentem Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na kierunkach górnictwo oraz zarządzanie i marketing.
Od początku kariery zawodowej związany z jednym z największych w Europie przedsiębiorstw górniczych – Kopalnią Węgla Brunatnego Bełchatów, gdzie zajmował najwyższe stanowiska menadżerskie. Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu…
Bartosz Krysta
Wiceprezes Zarządu
Bartosz Krysta to doktor nauk ekonomicznych, ekspert z 27-letnim doświadczeniem w zakresie rozwoju handlu i sprzedaży w spółkach energetycznych. Specjalista w obszarze ciepłownictwa, optymalizacji aktywów, zarządzania portfelem, hurtowej sprzedaży energii elektrycznej i instrumentów z nią związanych, a także controllingu oraz zarządzania ryzykiem.
Paweł Micuła
Wiceprezes Zarządu
Absolwent Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Ukończył studia podyplomowe m.in. z zakresu Zarządzania Rozwojem i Rynkiem w Elektroenergetyce w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz Zarządzania Sprzedażą na Rynkach Krajowych i Międzynarodowych w Akademii Ekonomicznej w Katowicach, a także Funkcjonowania Rynku Gazu Ziemnego na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Marcin Laskowski
Członek Zarządu
Pan Marcin Laskowski jest absolwentem Politechniki Warszawskiej oraz MBA Executive. Jest także project managerem, posiadającym certyfikaty International Project Management Association.
Od 26 lat specjalizuje się w rozwoju infrastruktury energetycznej. Był wieloletnim dyrektorem Departamentu Inwestycji w Polskich Sieciach Elektroenergetycznych,
Piotr Andrusiewicz
Członek Zarządu
Absolwent kierunku elektrotechnika w specjalności energetyka na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Ukończył studia podyplomowe z zakresu systemów zarządzania i nowych technologii w energetyce i ciepłownictwie na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym Politechniki Wrocławskiej.
Justyna Wardak – Bielenis
Członek Zarządu
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Doświadczona menedżerka, od kilkunastu lat związana z rynkiem energetycznym w Polsce. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w firmie konsultingowej PwC oraz w ORLEN S.A. W PwC realizowała projekty doradcze w dziedzinie finansów, regulacji i analiz rynkowych dla polskich i zagranicznych firm energetycznych.
Andrzej Gajewski
Członek Zarządu
Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku menadżerskim. W latach 2007 – 2008 uczestnik niestacjonarnych studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH
Posiada 28-letnie doświadczenie zawodowe na stanowiskach kierowniczych w obszarze finansów i zarządzania.
Andrzej Janiszowski
Członek Zarządu
W Grupie Kapitałowej ZE PAK SA. Andrzej Janiszowski pełni funkcje:
- Wiceprezesa Zarządu ZE PAK S.A.
- Prezesa Zarządu PAK-PCE Biogaz sp. z o.o.
- Przewodniczącego Rady Nadzorczej w PAK Volt S.A.
- Członka Rady Nadzorczej w PAK Górnictwo sp. z o.o.
Biuro
Waldemar Szulc
Dyrektor Biura
Absolwent Wydziału Mechaniczno-Energetycznego Politechniki Wrocławskiej. Ukończył również studia podyplomowe z zakresu zarządzania spółkami kapitałowymi na Uniwersytecie Łódzkim oraz studium w zakresie Planowania Gospodarki Energetycznej w Gminie.
Całe swoje życie zawodowe związał z energetyką i ciepłownictwem pełniąc funkcje ki…
Halina Bownik-Trymucha
Koordynuje w TGPE prace regulacyjne związane z funkcjonowanie rynku energii elektrycznej, rynku mocy i rynku gazu ziemnego. Zdobyła wieloletnie doświadczenie w obszarze energetyki podczas pracy zawodowej w dużej elektrowni zawodowej, ministerstwach odpowiedzialnych za politykę energetyczna, regulacje sektora energii i współpracę międzynarodową oraz w Urzędzie Regulacji Energetyki. Uczestniczyła w…
Paweł Woszczyk
Zastępca Dyrektora ds. Technicznych
mgr. inż., absolwent Politechniki Częstochowskiej. Studia wyższe magisterskie dzienne w zakresie Elektrotechniki, specjalność Elektroenergetyka.
Prywatna Wyższa Szkoła Ochrony Środowiska w Radomiu – Studia Podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa, higieny i ochrony środowiska pracy.
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Studia Podyplomowe w zakresie Zarządzania…
Michał Jabłoński
Zastępca Dyrektora ds. ochrony środowiska
Koordynuje w TGPE prace związane z zagadnieniami wpływu energetyki na poszczególne komponenty środowiska oraz regulacjami w tym zakresie. Specjalista w sprawach ochrony środowiska i przemysłu. Wieloletni pracownik resortów właściwych w sprawach środowiska i klimatu oraz inspekcji ochrony środowiska. Brał udział w pracach legislacyjnych najważniejszych aktów prawnych z obszaru środowiskowego…
Anna Graff
Kierownik Biura
Od 2011 roku koordynuje w Towarzystwie Gospodarczym Polskie Elektrownie prace związane z funkcjonowaniem Biura i prac Zespołów TGPE.
Odpowiedzialna m.in. za organizację konferencji i szkoleń, posiedzeń Zarządu oraz kontakt z Ministerstwami i członkami Towarzystwa.
Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Zarządzanie przedsiębiorstwem.
Łukasz Topolnicki
Młodszy specjalista ds. Technicznych
Student trzeciego roku Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej na kierunku Energetyka – Zrównoważona Energetyka i absolwent V Liceum Ogólnokształcącego im. Ks. Józefa Poniatowskiego w Warszawie.
Od początku studiów związany z zarządem Studenckiego Koła Magazynowania Energii PW oraz ze Studenckim Kołem Aerodynamiki Pojazdów SKAP PW, w którym pełni funkcję kierownika sekcji napędu.
W Towarzystwie Gospodarczym Polskie Elektrownie pracuje od grudnia 2023 roku.